Förlorat vatten

Tack ska ni ha för att ni delar med er av er kunskap, nu skulle jag behöve ännu mer.

Först och främst ska jag ta och berätta att jag använder mig av SHBF brygg/recept protpcoll.

1.Jag har lite funderingar kring när och hur man tillsätter det förlorade vattnet vid tex lakningen.
Säg att jag har en planerad volyn på 28 liter, ska jag börja med mer vatten eller tillsätta efter ?

2.Efter vörtkoket har jag ju också förlorat en del ?

Sv: Förlorat vatten

Ja, du skall börja med en större volym. Siktar du på 28 liter vört i jäskaret får du se till att få ut 35-40 liter mäsk- och lakvatten. När du kokar försvinner precis som du säger en hel del, och sedan försvinner ytterligare volym när humle och druv silats bort.

För att parera en eventuell följdfråga: detta har ingenting att göra med maltgivan. Är det 28 liter du skall brygga så skall du dimensionera malten därefter. Volymen innan koket kommer vara (mycket) större. Efter hand får man en känsla för hur mycket man skall laka för att landa på rätt lakningsmängd för att nå önskad volym och vörtstyrka.

Think globally. Drink locally.

Ok. men aldrig tillsätta vatten efter koket ?  ( det verkar ju vettigt )

Jag brukar få tillsätta vatten titt som tätt efter koket eftersom jag ännu inte tagit mig i kragen och någon gång skrivit upp exakt hur mycket vatten som försvinner under ett kok.
Så länge som du använder dig av någorlunda sterilt(läs kokat) vatten så borde det inte vara något problem
Det är däremot betydligt mindre krångligt att se till att volymen blir rätt från början, plus att det känns bättre.

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Vid extraktbryggning är det vanligt att man brygger neråt hälften och sedan spär till full volym. Det gör det möjligt att använda mindre kärl och man har ju inga problem med utbytet.
Vid helmaltsbryggning måste man, för att få ett bra utbyte av malten, mäska och laka en större volym som sedan kokas ner till den volym man vill ha. Ju högre OG man vill ha desto större blir volymskillnaderna om man vill ha ett bra utbyte och vid en viss OG-nivå blir skillnaden så stor att det inte är realistiskt  att koka bort en så stor skillnad. På den här länken beskrivs några sätt att hantera det fallet:
http://www.shbf.se/Tidningen/Online/Barleywine.php
Om man råkar koka bort lite för mycket kan man alltid spä på till rätt nivå. Många gör så för att säkra att man inte får för stor volym med lägre än önskat OG vilket är svårt att korrigera. Det ger också möjlighet att mäta OG och beroende på resultatet bestämma sig för om man vill behålla volymen eller spä lite.

Jag håller givetvis med de kloka inläggen ovan, det är absolut inte förbjudet att tillsätta vatten efter koket, om alldeles för mycket avdunstat under koket. Skilj vörten från humle och druv och låt den kallna innan du bestämmer dig för huruvida en justering är nödvändig.

Think globally. Drink locally.