1

Varför dyr färskjäst isf "billig" torrjäst?

Hej,
har sedan jag brygger öl använt Brewer's Choice olika färskjästkulturer med gott resultat. Nu finns det tydligen mycket bra torrjäst, Safale S-04 t ex. Priskillnaden är inte oväsentlig varför jag undrar om någon har erfarenhet av torrjästen, även till förkulturer. Är det sant att man slipper syresättning av vörten med torrjäst innan locket sätts på?
Hls
/Jürgen

Sv: Varför dyr färskjäst isf "billig" torrjäst?

Jag har testat Safeale S-04 en gång hittils med mycket bra resultat. Dvs bra smak.

En påse torrjäst innehåller på ett ungefär lika många celler(~200 miljarder) som två stycken nya XL påsar(~100 miljarder) från wyeast.

Alltså för den sakens skull behöver man inte göra någon förkultur på torrjäst alls. Jag brukar inte föröka torrjästen innan bryggning, det behövs inte om det är färsk och hydrerad. Men jag brukar oftast ändå aktivera torrjästen i lite vört (några dl),  bara för att få ett kvitto på att den är tillräckligt bra, samt låta den anpassa sig lite innan jäsningen, men jag låter den inte jäsa ut.

Det är klart man kan göra en förkulture också av torrjäst, och ta en liten mängd, och på så sätt bli av med en del död jäst. Fast det är klart att ju äldre torrjästen är, dest större vits med en liten aktivering/förkultur, då jästen både dör och blir slöare.

Jämför man även den färskaste torrjäst med en fräsch förkultur så är dett alltid mer döda celler i torrjästen, men enligt mina begränsade erfarenheter inte till den gräns att det är något problem på något sätt.

Egentligen är det inte syre som jästen behöver utan diverse omättade fettsyror och ergosterol, framförallt till cellmembranet. Om dessa rent teoretiskt finns i vörten, eller redan finns i tillräcklig halt i jästen så behövs inget mer syre. Syret används annars för att tillverka dessa ämnen vid behov. Tanken är att torrjäst har tillräckliga nivåer av dessa ämnen innan torkning. Jag brukar aldrig syresätta med torrjäst och det har gått utmärkt.

Sammfattningsvis så tycker jag torrjäst är utmärkt, enda nackdelen är den begränsade utbudet. Alla jäststammar lämpar sig inte för torkningsmetoden.

/Fredrik

3

Hej Fredrik,
får jag be dig att föklara för en okunnig "hydrerad" och
"aktivera torrjästen i lite vört (några dl)."
Om jag förstår dig rätt så finns det inga nakdelar med torrjäst så länge man inte vill brygga något som jästen inte är avsett för.
Tack för svaret
Hls
/Jürgen

Med "Hydrerad" menar jag att man återfuktar jästen i kranvatten, 15 minuter innan den sätts i vörten. Genom att strö ut torrjästen direkt i stark vört stressar man jästen i onödan. En viss % av jästen brukar kunna dö på kuppen. Ingen katastrof kanske, men onödigt - brukar stå på paketen.

"Aktivera" menar jag att man låter jästen komma igång i aktivitet innan man sätter den i vörten. Kan ta alltifrån några timmar upp till ett dygn. Fast tar det ett dygn tror jag det beror på gammal jäst. Det kan man göra kanske 6-24 timmar innan bryggning eller så, beroende på hur fräsch den är. Den torrjäst som inte kommit igång inom 24 timmar skulle jag inte lita på.

Gammal torrjäst kan man passa sig för, om den börjar närma sig utgångsdatum så kan man gott göra en lite förkultur. Men om torrjästen är färsk så brukar det fungera jättebra.

/Fredrik

Kokt & kylt kranvatten alltså... typ 40 grader

/Fredrik

Hej!
Jag kan bara instämma. Safeale S-04 är bra. Den ger ett ganska neutralt öl och sedimenterar extremt bra. Den sedimenterade jästen blir som en gelé. Jag har tagit tillvara jästen vid några tillfällen och använt den för nästa bryggning. Då har jag livat upp den med lite svag vört några dagar innan bryggningen.
R.A.

Jag använder mest fermentis torrjäst till mina öl. Tycker de fungerar utmärkt. Ska du brygga lager så blir dock inte prisskillnaden så stor jämfört med färsk jäst. Angående syresättning av vörten, så har det vid tester visat sig att torrjästen klarade sig nästan lika bra utan. Så det rekommenderas att man syresätter vörten ändå.

Här ska jag skriva nåt finurligt när jag kommer på nåt.

Appropå syresättning och fettsyror, så har tester visat att den positiva effekten på jäsprestandan av en grumlig vört, dvs innehållade druv, beror dels på framförallt två saker, dels utgör det groddar för tillväxt för bubblor, och det sänker CO2 halten i vörten under den aktiva jäsningen men den andra också stora effekten är att den grumligare vörten innehåller en hel del omättade fettsyror som jästen använder som näring! Dvs fettsyror som jästen normal behöver syre för att tillverka. Rent teoretiskt skulle alltså en mycket grumlig vört med mycket fettsyror från malten minska behovet av syresättning något.

Däremot så är det ju inte säkert att det blir godare med den metoden.

/Fredrik