Jag har testat Safeale S-04 en gång hittils med mycket bra resultat. Dvs bra smak.
En påse torrjäst innehåller på ett ungefär lika många celler(~200 miljarder) som två stycken nya XL påsar(~100 miljarder) från wyeast.
Alltså för den sakens skull behöver man inte göra någon förkultur på torrjäst alls. Jag brukar inte föröka torrjästen innan bryggning, det behövs inte om det är färsk och hydrerad. Men jag brukar oftast ändå aktivera torrjästen i lite vört (några dl), bara för att få ett kvitto på att den är tillräckligt bra, samt låta den anpassa sig lite innan jäsningen, men jag låter den inte jäsa ut.
Det är klart man kan göra en förkulture också av torrjäst, och ta en liten mängd, och på så sätt bli av med en del död jäst. Fast det är klart att ju äldre torrjästen är, dest större vits med en liten aktivering/förkultur, då jästen både dör och blir slöare.
Jämför man även den färskaste torrjäst med en fräsch förkultur så är dett alltid mer döda celler i torrjästen, men enligt mina begränsade erfarenheter inte till den gräns att det är något problem på något sätt.
Egentligen är det inte syre som jästen behöver utan diverse omättade fettsyror och ergosterol, framförallt till cellmembranet. Om dessa rent teoretiskt finns i vörten, eller redan finns i tillräcklig halt i jästen så behövs inget mer syre. Syret används annars för att tillverka dessa ämnen vid behov. Tanken är att torrjäst har tillräckliga nivåer av dessa ämnen innan torkning. Jag brukar aldrig syresätta med torrjäst och det har gått utmärkt.
Sammfattningsvis så tycker jag torrjäst är utmärkt, enda nackdelen är den begränsade utbudet. Alla jäststammar lämpar sig inte för torkningsmetoden.
/Fredrik