Optimal krossning
Hej ,
Jag vet inte om detta inlägg skall ligga under utrustning eller bryggning, men eftersom det styr hur utrustningen ska se ut lägger jag det här. Jag har bryggt i lite mer än ett år och har väl snappat upp ett och annat om bryggning, men när det gäller krossning, dvs det resultat man ska åstadkomma, har jag inte hittat mycket på nätet eller i böcker.
Jag utgår från att syftet är att bryta ner maltkornet i mindre partiklar så att mäsk- och lakvatten får större kontaktyta och mindre inträngningsdjup för att kunna suga ut så mycket som möjligt. Om bara detta var styrande borde man mala ner kornen till mjöl men det rekommenderas inte. Av det följer att man inte skall gå under en viss storlek, men jag har aldrig sett detta i siffror och inte heller någon förklaring till varför. Är det styrt av processerna som sådana eller av den teknik som användes?
Man menar också att skalen ska förbli så hela som möjligt för att för att få en bra filterbädd vid lakningen och det ligger något i det. Men det ger också begränsningar i den teknik man kan använda, det går tex inte att mala ner allt.
Men vad händer om man inte använder kontinuerlig lakning utan satslakning, dvs man gör något som liknar en andra mäskning, och i båda fallen både rör om kontinuerligt i mäsken och samlar upp vörten genom en fin sil? Då är man ju inte beroende av någon filterbädd i mäsken som sådan.
Är det helt enkelt så att man kan mycket väl mala ner allt, men då måste man laka på annat sätt än med kontinuerlig lakning?
Innebär nermalda skal att man får mer oönskade ämnen i vörten tex tanniner?
Jag har tittat på krossad malt som jag köpt och där finns hela skal och maltpartklar i mm storlek, men också väldigt mycket snus som av färgen att döma verkar vara skalsliprester.
Emotser kommentarer.
mvh Kalle