1 Senast ändrad av mw (2007-02-04 02:42:16)

Justera pH med mjölksyra

Brygger en paleale nu på söndag och tänker försöka sänka pH lite eftersom vattnet är så hårt här i Uppsala.

Egentligen borde jag först mäta pH men har inte lust att köpa en mätare så jag antar helt enkelt att fastigheten inte behandlar vattnet vilket gör att totalhårdheten är 16 grader och 90mg/l kalcium.

Med det i beaktande, hur många ml 80% mjölksyra är rimligt att tillföra i mäsk- och lakvattnet i en 25L paleale?

Jag har fått en uppgift om 0,5ml/L kranvatten för Wit men iom att en Wit tjänar på en viss syrlighet vilket kanske inte passar i en vanlig ale kanske detta blir för mkt.

Finns det något annat man kan hälla i om man vet ungefär vilket vatten man har, tex är vattnet här högt i pH och alkalitet och man brygger en ljus ale?

Sv: Justera pH med mjölksyra

På min flaska köpt här på Humlegården står det lagom dosering på flaskan, men jag minns inte exakt vad och har egentligen aldrig brytt mig om det. Jag brukar ta ett mått mjälksyra, 1,5ml har jag för mig, mängden lakvatten brukar väl vara 15-20 liter. Vi har dock ett väldigt mjukt vatten här, antar att det gör en del skillnad.

Jag skulle inte ge mig på det utan att först ha klart för mig vad alkaliniteten ligger på. Dessutom skulle jag först göra en 1 Molarig lösning av syran. Hur mycket karbonat som ska reduceras beror i hög grad på vilken maltsammansättning du har.

Det beror lite på hur mörk ale du ska göra.
Med mycket mörka maltsorter så behöver du kanske inte alls justera kranvattnet.
Stout/Porter fungerar utmärkt att brygga på Uppsalavatten utan någon som helst extra behandling.
Endast ljusare öltyper behöver mjukare vatten.

Hej
Att justera Ph för olika sorters öl blir svårt utan Ph mätare.
Om du bara vill komma hyfsat nära så mät Ph på vattnet.
Tillsätt lite syra mät igen,tillsätt o mät osv
Troligen händer ingenting på ett bra tag
Det beror på att Uppsalavattnet har stor buffrings kapacitet.
När väl Ph börjar sjunka har buffrings kapaciteten minskat.
Sedan tar maltens syra hand om resten.
Det kanske blir lite för lite syra i en riktigt ljus öl och kanske lite för mycket i en stout.
Men troligen inget katastrofalt fel.
Ta en dunk vatten och lite mjölksyra och kom över så ska jag hjälpa dig att mäta.
(Om du vet om vi har samma sorts Uppsalavattnet så kan jag bjuda på vattnet)
Tänk på att mängden syra per liter som du då provar fram bara gäller ca en månad till sedan ändras allt drastiskt. (pga nytt vattenverk)
Jag använder sällan mjölksyra så jag vet inget om det.
Om du är rädd för att det ska ge smak så prova och smaka på det behandlade vattnet.

/Kjell