Jästpacket som inte sväller

Till min nästa bryggd tänkte jag prova nått ur min nya bok (clone brews), iaf så innehåller receptet jag ska göra Wyeast Irish ale 1084, Jag hämtade ut paketet igår med alla saker jag hade beställt här från humlegården. Kom hem och plockade upp allt, och dängde till jästpaktet rejält wink ställde undan det i ett rum med ungefär 20 grader varmt.

Sen idag på morgonen, när jag hade tänkt att göra en förkultur så ser jag att paketet inte svällt något alls, tänkte att innerfickan kanske inte gick sönder första gången, så jag slår lite till på det.

Ikväll kommer jag tillbaka till det och ser att inget hänt fortfarande sad

Det slutade med att jag gjorde en förkultur med paketet iaf, och som jag trodde hade jag visst lyckats spräcka innerfickan.

Finns det nån möjlighet att det börjar jäsa eller är jag helt körd sad ?

Sv: Jästpacket som inte sväller

En del paket är lite tjuriga och kommer inte igång helt enkelt.

Det har inte för en vän till mig som jag hjälper brygga inte varit någon fara att göra förkultur på innehållet i påsen även om den inte svällt. Blev väldigt goda öl faktiskt.

Så oroa dig inte. Det är bara en liten i stort sett obetydlig chans att du skulle vara körd.

Gamla paket tar 3 dar för mig att börja svälla ibland.

3 Senast ändrad av viiktor (2005-05-06 00:19:41)

ok, blev väldigt orolig för att förr har det gått på 12 timmar innan dom ser sprängfärdiga ut, och det här var ändå ett relativt nytt paket.

aja det blir säkert bra smile

Föresten när jäst dör luktar det inte nått in i ******* illa då?

4 Senast ändrad av Lund (2005-05-06 11:14:55)

Jo. jäst som bryts ner är inte att leka med. Oandra sidan har jag bara känt en svag doft av det en gång i jäst i en flaska som jag glömde och ställde varmt länge.

Jäst är mer tåligt än man tror men oandra sidan bör man nästan alltid bry sig mer om de små gynnarna än man gör. Det är ju trots att de som är de riktiga ölmakarna.

Autolyserande jäst kan nog ge felsmaker, men därmed inte sagt att man kan lukta sig till död jäst. Jag kan inte det iallafall, så några oerhörda stanker tror jag inte på, bara på grund av att jästen dött. När väl jäst dör så beror hastigheten av nedbrytningen på en rad faktorer. Jästen kan nog vara död länge, utan att brytas ned nämnvärt. Autolysen kan ju också ge mat åt ev bakterier i gammal jäst som jag gissar säkert luktar värre när det sätter igång än själva jästen.

Jag har sparat jäst från en jäsning som ett experiment för att se hur snabbt de dör i kylen och efter 3 månader var storkeskorndningen 90% av jästen död och det luktade inte speciellt illa, smaka inte uppenbar illa heller. Eller snarare, inte värre än då den var levande. Jästsediment är ju sällan gott smile Kanske om man jämförde sida vid sida att man kan känna några diffusa skillnander men inget uppenbart.

/Fredrik

6 Senast ändrad av viiktor (2005-05-06 12:40:33)

hmm ok, går inge vidare just nu, inte ett enda tecken på att jästen lever, men jag förstår inte hur 100% av jästen skulle kunna dö. Aja iaf, den har lagt sig på botten på förkulturen och dom 2 översta cm'arna hade tillochjmed klarnat, känns som helgen är "förstörd" sad

Föresten, datumet på förpackningen var 15 feb 05.

Att jästen i ett färskt paket jäst är helt är ju tämligen osannolik. Jag har kollat jäst i jättegamla oöpnaden paket och det är mycket levande celler även i dessa, mycket mer än jag trodde! Din jäst är med största sannolikhet ok, men du behöver nog tålamod.

Eftersom du öppnade påsen innan de svällt upp så tar det rimligen ännu längre tid innan förkulturen kommer igång. Håll ut.

Ha tålamod med förkulturen. Vad du än gör så börja inte brygga "i desperation" innan jästen är klar, det kommer bara att straffa sig i form av längre lagtid i vörten i stället, och det är inte lika kul. Det bästa hade ju varit att låta påsen svälla upp innan du öppnade den, men låt nu förkulture stå i rumstemp så kommer den nog igång ska du se och det kommer att bli bra!

Det är ju långt kvar på helgen! När det väl kommer igång kan det gå så fort att du missar det. Du känner ju på lukten och märker tryckhöjning i flaskan när det är igång.

Jag har haft några wyeast paket som tagit några dagar att blåsa upp, detta är inget fel. Fast om den är färsk brukar det ju gå lite fortare.

/Fredrik

Ang mitt förra inlägg på 3 månader gammal jäst.

Det tycks vara en *enorm skillnad* i hållbarhet på ett paket bra sterilt förpackad jäst utan luft, och jästen som hembryggare ibland tar tillvara och spara i glasburkar i kylen.

När jag mätte på ett gammalt paket jäst trodde jag inte först mina ögon, men jag har nu ett paket till som väntar i kylen. Bara jag får tid så ska jag försöka upprepa mitt tidigare test och se om jag får samam resultat.

Om det stämmer, vilket jag börjar tro, så finns det ganska mycket att optimera för att spara sin egen jäst.

3 månader för en riktigt korrekt förpackad jäst är lite, medans 3 månader för en gammal jästslurry från en föregående jäsning som bara är "hälld på flaska" utan speciella procedurer troligen är lite värre.

/Fredrik

ok jag kan väll inte göra mkt mer än att hoppas på det bästa medans jag väntar och ser smile

Jag kan höra hur det brusar i förkulturen, men jag får ingen skumkrona...

Det där med och kolla efter skumkronor har jag aldrig gjort, tycker det verkar lite opålitligt. Jag brukar kolla gasutvecklingen, antingen genom vattelås eller genom att sätta på en kork, när du sedan lättar på korken känner du ju om det är övertryck i burken, och på så sätt har man kolla på det hela. Bildas det gas så jäser det, vare sig det är nån skumkrona eller inte. Låta den komma igång ordentligt bara, se åtmistone till att jästoppen är passerad, dvs att du märker att aktiviteten börjar avta igen.

/Fredrik

Det funkade bra tillslut iaf, bryggde idag, och nyss har jäsningen kommit igång med ca 6 h "lag-time". smile

Det låter kanon! smile

/Fredrik

14

Hej,
jag har haft samma "problem" med jäst som inte gick i gång på 2 dagar och senast en påse som var som en ballong efter 2 timmar, allt under samma förhållanden.
Jag har frågat Humlegården om detta och vill gärna citera deras svar vilket ju kan förklara en del.
"Vi har tidigare sagt som tumregel för färskjästen
att för varje månad som går efter
tillverkningsdatumet (som står stämplat på
paketet) så får man lägga till en dag innan det
sväller upp. Tex. har det gått tre månader sedan
tillverkningen så skulle det ta tre dagar innan
det svällde upp. Detta gällde för de mindre
paketen vi hade förut. Skillnaden på de nya
större paketen är att de går igång på bara några
timmar när de är riktigt färska. Jag förstår att
det kan vara svårt att planera, det bästa är om
paketet är ordentligt uppsvällt innan man gör