1 Senast ändrad av mw (2007-02-08 12:39:39)

Hur långt in i jäsningen kan syre riskfritt tillsättas?

Jäser 27L IPA OG 1047 i två 25 L fat och tänker hälla över ölen från det ena fatet till det andra för att ytterligare syresätta ölen och samtidigt kunna ta den jäst som har de mest flockulerande egenskaperna.

Pitchade jästen förrgår (tis kl 2100) och jag tror aktiviteten var som kraftigast igår onsdag ( ungefär kl 22-2300 bubblade det 2-3 ggr/sek). Nu kl 1230 bubblar det lite mindre än 2 bubblor/sek.

Frågan är alltså: hur länge kan jag vänta med att blanda faten för att ölen ska kunna jäsa bort syret? Mäter man bäst densiteten, tittar på aktiviteten eller antal dagar i fatet för att se hur långt jäsningsförloppet har gått?

Är det inte t.o.m så att vissa bryggerier använder en metod där de har två tankar där den ena står över den andra och efter ett tag drar de proppen ur den övre tanken så att ölen far rakt ned i den undre tanken?

Sv: Hur långt in i jäsningen kan syre riskfritt tillsättas?

Den teknik du frågar efter tror jag kallas "dropping".

Generellt skulle jag säga att man inte ska tillsätta syre alls efter att jäsningen startat.
Men jag har sett att en del säger att man inom ett dygn kan syresätta det ytterligare.

Jag har inte provat det själv, men har haft funderingar på att göra det med vissa jäster.
ESB jästen Wyeast 1968 sägs vara så flockulerande att det behövs en extra syresättning en liten bit in i jäsningen.

3 Senast ändrad av Kalle (2007-02-11 12:49:58)

Sv: Hur långt in i jäsningen kan syre riskfritt tillsättas?

Brakspear använder systemet med två jästankar, se länk:
http://www.brakspear-beers.co.uk/brakspear2006_tour.htm
Efter 16 timmar tömmer man den övre tanken och ölet blir varsamt syresatt.