1 Senast ändrad av NinjaRövardotter (2007-02-10 23:29:24)

Cornelius fat och kolsyrning

Har spanat runt en hel del nu på alla möjliga svenska och utlänska forum om att prima cornelius fat. Ibland står det använd 1/3 utav sockret jag normalt skulle till flaskor. Och i andra fall står det använd ½ utav sockret jag normalt skulle.

Hadde jag primat på flaska skulle jag kört 6g socker / Liter öl, nu ska det tappas på 18L fat om ett par dagar och jag är osäker på om jag ska använda 2.6/L som vanligt, hälften eller en tredjedel.

Tips, förslag, åsikter, erfarenheter?

Sv: Cornelius fat och kolsyrning

Jag har aldrig primat på fat så jag kan inte ge något tips.
Egentligen borde det vara samma mängd/liter oavsett hur stort kärl man har.

Om jag ska spekulera lite så är det så att öl på fat normalt har lägre kolsyreinnehåll än öl på flaska.
Det gäller rätt genomgående de flesta kommersiella öl som jag haft möjlighet att prova på både fat och flaska.

Om trycket är för högt på fat så riskerar man att det bara blir skum när man häller upp ölet.
Det kanske är därför som vissa rekommenderar att sänka mängden om man primar på fat?

Sv: Cornelius fat och kolsyrning

jag har provat prima mitt fat med ca 6-7g socker det funkade utmärkt
men jag anväde spraymalt till det så jag fick ta lite mer än motsvarande socker mängd

rumms temp under primning så går det på en vecka .

faten tål 130psi så det är ingen fara , den kom upp i ca 2.5 bar under primningen
sedan när fatet kyls så minskar trycket

jag har bytt min ölslang till sk sytråd
vilket tillåter ett högre tryck vid servering

när jag fyller fatet så brukar ja köra i lite kolsyra från tuben och redusera med dragventilen
för att ta bort luften i fickan som ju är ganska liten då fatet är fullt .

ett kul sätt att starta hävert när man fyller fatet är att först slå en svätt kokande vatten i fatet
och skvalpa runt lite sedan töma ut och kyl fatet (med luckan stängd) på tex balkongen
då skapas ett kraftigt undertryck som suger säkert 5L väldigt snabbt och sedan öppnar man
luckan så att hävert kan forsätta fylla fatet då har man ju både steriliserat fatet en extra gång
plus att man slipper suga igång häverten själv