Oxiderad humle till lambic?
Tjena.
Jag söker oxiderad humle till en lambic jag tänkte provbrygga. Är det någon som har sånt eller vet var man kan köpa det?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Köpes/säljes/bytes/skänkes → Oxiderad humle till lambic?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Tjena.
Jag söker oxiderad humle till en lambic jag tänkte provbrygga. Är det någon som har sånt eller vet var man kan köpa det?
Erhmm, varför inte ta vilken humle som helst och låta den ligga utanför påsen och oxidera av sig självt?
Jo, det vore väl lättast. Men den måste väl ligga en sisådär 2-3 år innan man kan använda den?
Jag skulle vilja brygga iår.
Det går att snabbåldra genom att värma det i tex ugnen i ett par timmar på kanske 50-75 grader.
Vad ger oxiderad humle för speciella smaker?
Jag tror att den inte ska ge så mycket smak utan är mest till för konservering av ölet har jag för mig. Jag är väldigt osäker.
Rent teoretiskt är något man kanske kan förvänta sig kortare till medellånga aldehyder och fettsyror som kommer sig av att sidokedjorna lossar och oxiderar. Aldehyderna där brukar beskrivas som lite nötiga, och motsvarande fettsyror kan dra åt härsket smör och ost.
/Fredrik
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Köpes/säljes/bytes/skänkes → Oxiderad humle till lambic?