1 Senast ändrad av cmbellman (2007-03-13 15:52:35)

Svart öl till frugan - Recepthjälp?

Hej!

Imorgon drar nästa bryggsession igång. Jag tänkte denna gång försöka göra en öl till min fru, som ofta tycker de öl jag föredrar är lite för beska och lågt kolsyrade. Hon gillar mest mörk lager och ibland stout. Favoriter är tex sam adams black lager och staropramen dark. Men även en guinness och stouts från svenska mikrobryggerier uppskattas - dock ofta med reservation mot den låga kolsyran.

Till mitt förfogande har jag inför morgondagen:

2kg pilsnermalt
chokladmalt
svartmalt
rostat korn
ljus karamellmalt

Challenger
Target
EKG

Nottingham torrjäst

Jag brygger 10l. Jag är själv dålig på svarta öl, mängder specialmalt osv. Förra försöket blev en überbesk bränd best som visserligen är god men man bedövar smaklökarna totalt efter en pint. Eftersom sam adams black är en stor favorit gissar jag att det kan labbas med smak och aromhumle. Lager finns det dock ingen möjlilghet för mig att brygga pga temperaturer. Men jag tänker mig nåt stoutliknande med mer kolsyra och kanske lite humlesmaker...

Utifrån mina luddiga riktlinjer är det någon som kan peka mig i rätt riktning?

Tacksam för all hjälp,
Anders

Edit: Glömde svartmalten och pale ale var slut så det blev pilsner

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Svart öl till frugan - Recepthjälp?

En stor favorit som gått hem hos de flesta är min Traquir House kopia.
Enklast är nog att skala receptet till 7 liter för du hade bara 2 kg pale malt.
Så dela med 3 utom på jästen och tempen.
Styrkan märks inte....

21 liter. OG 1072, FG 1015, IBU 30
Ingredienser   
Malt
6,0 kg Pale Ale, Maris Otter    0,100 kg Crystal 135 EBC
0,050 kg Pale chocolate malt    0,050 kg Rostat korn

Humle
22g Target pellets 11,0 % i 60 minuter   
20g Kent Golding pellets 6,0 % 15 miinuter

Salter
Protofloc 1 ml, 15 min kok.

Jäst
WYEAST 1728 Scottish Ale taget från föregående bryggning. Mycket pigg jäst.

Instruktioner
14 liter mäskvatten,  65°C i  80 minuter, 75°C i  15 minuter.
Lakade ur 26 liter.
Reducerad till 19 liter OG 1079, 81,4% utbyte.
Justerade OG till 1072, 21,0 liter.

Sv: Svart öl till frugan - Recepthjälp?

Tackar! Jag kommer nog göra en lite alkoholsvagare variant ändå, eftersom den i första hand är till äkta hälften som tål betydligt mindre än undertecknad.  Så jag kanske kör ungefär dina mått / 3, men 10 liter ändå. 1072 är ju ändå rätt mycket förutsatt att den jäser ut "normalt". Jag glömde skriva att jag tänkte använda svartmalt. Har inte gjort det tidigare. Funkar det att byta rostat korn mot svartmalt rakt av? Anledningen är att jag använde rostat korn senast men fick inte riktigt den helsvarta färgen jag önskade. Kan ju iofs vara att jag använde för lite också, men det blev en väldigt rostad smak på ölet.

IBU 30 är det lagom för en öl med såpass mycket rostade/brända toner? Jag tänker att det kommer viss beska även från specialmalterna. För IBU räknar vi enbart från tilsatta humlen, eller hur?

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Svart öl till frugan - Recepthjälp?

Rostat korn ger mindre kärvhet än svartmalt.
Kärvheten kommer från tanniner, garvsyra som kan upplevas som beskt.
Om du vill ha "kolsvart" så måste du nog öka på mängden svartmalt.

Sv: Svart öl till frugan - Recepthjälp?

När du rastar i 75 grader, är det för att få fram sockerarter som inte jäser ut och därmed ger en högre restsötma i ölet?

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Svart öl till frugan - Recepthjälp?

Ja delvis, fast det är mest för att underlätta lakningen.
Om själva mäsken ligger på 65 är det svårare att laka ordentligt.
Vid 75 går lakningen bättre.

7 Senast ändrad av cmbellman (2007-02-05 23:50:01)

Sv: Svart öl till frugan - Recepthjälp?

Så här blev det till slut

2.00 kg Pilsnermalt
0.15 kg Svartmalt
0.10 kg Chokladmalt

Körde ditt mäskschema (nästan)

70 minuter 65 grader
15 minuter 75 grader

Min nya förbättrade lakningshävert med kopparrör funkade utmärkt (hårdplasten böjer sig i det heta vattnet) och drog ur dryga 10 liter. Lite för mycket för 10-litersgrytan så en del fick gå i separat kok tills det rymdes i stora grytan. Alltså blev humlekoket svårare att mäta exakt. Siktade iaf på 30 IBU.

12 g    Target 10% - 60 min
20 g    Challenger 7,5% - 15 min

Testade en ny kylningsmetod för första gången, funkade nästan. 5m plastslang genom hink med kallvatten. Slangen kopplade jag till lakhäverten med sil i botten på grytan och eliminerade i princip all humle och mycket av druven. Ska sänka farten på flödet till nästa gång. Justerade OG till 1051 med kallvatten och nu bubblar det på ordentligt i hinken. 11,5 liter.

Får se hur det blir med smakhumlen, kanske skapar obalans? Det lär visa sig smile  Den här gången blev det iaf en väldigt mörk vört. Ja den är nog svart faktiskt.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Svart öl till frugan - Recepthjälp?

Carl-Michael:
Det verkar ju smart, sila och kyla i ett svep....
Använder du en pump, för att få igång vörten genom slangen?

Jonas

Sv: Svart öl till frugan - Recepthjälp?

Jag var rädd att det inte skulle funka med den vanliga "sug"-principen eftersom slangen var så lång, men det gick utmärkt. Enda pumpen var munnen för att dra igång det hela. Samma princip som vanligt, bara utsläppet är lägre än insuget så...

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

10 Senast ändrad av jonash (2007-02-06 12:43:56)

Sv: Svart öl till frugan - Recepthjälp?

Ok, jag får väl träna upp lungkapaciteten tills på lördag...

Jag tänkte brygga Kenneths Traquair-klon. Blir den hälften så bra som orginalet, så är det tillräckligt! Det är nog en av de godaste öl jag smakat. Första gången jag drack den, hade frun köpt den på systemet "för skoj skull", och när jag tog första klunken, så tyckte hon att jag såg ut som en 5-åring på julafton....

Här kan man se hur de gör i verkligheten! En av bryggarna ser ut som om han kommer direkt från Kung Arthurs bord... smile
http://www.traquair.co.uk/brewcycle.html

Jonas

Sv: Svart öl till frugan - Recepthjälp?

Det finns en hel del nöjda bryggare som gjort detta recept smile
Se tråden http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=4604#p4604

Om jag gör om det så skulle jag nog sänka OG ett par punkter, det blev lite starkare än jag räknat med.
Originalet bryggs faktiskt med underjäst och jäses svalt vilket gör att det blir färre jäsbiprodukter.