Mycket vört "fastnar" i humlegojset
Sorry men jag måste ställa enågra nybörjarfrågor kring humlen - behöver råd från någon med lite mer erfarenhet. Idag gjorde jag en 10 liter sats Böhmisk pilsener och som sig bör hade jag mycket humle i koket. Närmare 80 gram Saaz pellets, för att tala klarspråk. Vörtvolymen var 9 liter, men när jag väl hade kylt vörten och låtit vörten rinna genom en bärsil för att filtrera bort humlen "fastnade" massor av vört i humlegojset. Tillslut fick jag bara ut cirka 5 liter vört till jäsningshinken, resterande 5 liter fick jag ta från kranen.
Jag har märkt av fenomenet förut men jag har aldrig haft så mycket humle i en vört tidigare, så nu blev det extremt. Vill inte gärna "vrida ur" bärsilen heller, för att få ut mer av all vört där, med risk att ölen blir alltför besk. Har suttit och rotat med en sked i humlegoojset för att få ut mer av vörten som fastnat där, men att jag förlorat närmare 40% av hela vörtvolymen känns fel.
Gör jag fel som filtrerar bort humlegojset i bärsil? Hur bär andra sig åt? Ska jag krama ut bärsilen och få ut så mycket som möjligt? Tacksam för tips.