1 Senast ändrad av Peter (2005-05-02 14:37:33)

Blandgasutrustning

Hej,

Jag funderar på att skaffa en tub med blandgas (70% kväve + 30% CO2) för att kunna hälla upp mina stouts "med rätt känsla". Finns det möjligtvis någon glad bryggare här som testat detta och vill dela med sig av sina erfarenheter? FInns det problem man bör tänka på? Fungerar det bra? Jag har även ett par specifika frågor:

Vilket tryck krävs och klarar ett vanligt corneliusfat detta tryck?

Hur ser den speciella brickan ut i sk "stout-faucets"? Kan man modifiera eller tillverka en egen bricka/kran? (Jag har ett par gammla engelska handpumpar med trasiga pumphus jag tänkte modifiera till att fungera med ett blandgassystem. De har mycket fina handtag och kranar som jag gärna vill använda... Kranarna har plastbrickor som man kan skruva åt vid mynningen. Räcker dessa till att skapa bubblorna tro?)

Vore mycket tacksam för svar.

Mvh
/
Peter

Sv: Blandgasutrustning

Vid närmare eftertanke (och lite sökning på internet) tror jag att det relativt lätt gåt att modifiera kranarna till att passa ändamålet. Även faten torde klara erforderligt tryck. Det vore dock intressant att höra eventuella erfarenheter från er som har blandgasutrustning hemma.

/
Peter