Jäsning i icke tät hink

Hej igen!

Jag lakade igår ur och kokade en vört på 10l (pale ale) som står och jäser i badrummet. Jag trodde jag var smart och införskaffade en 10l hink med lock på fredells, som jag monterade ett jäsrör i. Dock visar det sig nu att locket inte sluter tätt för det är jämn nivå i jäsröret trots högaktiv jäsning.

Nu undrar jag om detta kan förstöra ölet? Staropramen jäser ju tex i helt öppna kar.. Och locket sitter hyfsat tätt på så det borde skydda från de värsta inkräktarna.

Om inte annat kommer jag få en bra jämförelse nu eftersom jag har en liter vört som jäser förslutet i en petflaska med jäsrör (jämnt bubblande) bredvid.

Någon som har erfarenhet av detta?

Mvh
Anders

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-01-22 22:15:03)

Sv: Jäsning i icke tät hink

Tjena bellman!
Det jag skriver här är baserat på andras erfarenheter och inte på egen, men -

Det finns ju de som jäser öl i hinkar med bara gladpack över för att skydda mot damm
och annat goj som svävar omkring i luften. Sålänge det jäser verkar det vara mindre känsligt för infektioner,
dock bör man inte låta ölen stå kvar på hinken längre än att det är utjäst för att undvika infektionsrisker.

Sedan kan man ju förståss spekulera i hurvida badrummet är en trevlig miljö att ställa in sin öl i.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sant så sant - det där med badrummet smile
Har alltid jäst där, det är helt enkelt där jag har bäst plats. Smaka på den här då - jag jäser i tvättkorgen
Eller ena brygghinken agerar tvättkorg mellan bryggningarna. (dock inte denna gång då jag jäser i mindre hink)

Lätt absurt, jag vet, men det är tradition. Noggrann desinficering råder bot på det mesta. wink

Nåväl. Ska bli kul att se om det blir nån skillnad på den "öppna" jäsningen och den med vattenlås.
Jag har även en liten jäsning på gång från samma vörtkok med en torrjäst (nottingham) för att jämföra (brewers choice flytande american ale). Mao får jag nu möjlighet att jämföra tre olika jäsningar från samma vört.

Första reflektionen är att torrjästen jäser oerhört  mycket intensivare än den flytande. Tippar att den är utjäst imorgon, två dygn efter jästgivan.

HAHAHA!! Multitaskers big_smile
Helt rätt filosofi dedär.

Har en american pale ale puttrande här, bryggde den igår och anv. S-04 torrjäst och visst bubblar det.
Det är nästan så man tror att kranen står och rinner i köket wink

Brukar hålla sig lite lugnare, men i vanliga fall brukar det vara utjäst och redo för sekundär på 4 dygn med den.

www.bryggradio.com

Tjabba Bellman !
Ett par varv med eltape brukar funka, annars så uppsök någon livsmedelsbutik i din närhet och fråga om dom inte har begagnade plasthinkar med lock, har själv fått 10 och 15 liters hinkar från min ICA butik. Desutom så är dom gjorda av livsmedelsgodkänd plast.

MVH SKOOGIS

Så länge det jäser i hinken är det ju övertryck så det borde inte komma in några elakingar alls. Men när jäsningen stannat av kan det ju tänkas att temperaturvariationer kan skapa ett svagt undertryck vilket suger in luft i hinken och man vet aldrig vad som följer med då.

Eltejp funkar nog bra, om den inte släpper massa lim när man ska ta bort den. Tycker det borde räcka med att använda utsträckt gladpack runt locket.

cmbellman skrev:

Jag trodde jag var smart och införskaffade en 10l hink med lock på fredells, som jag monterade ett jäsrör i. Dock visar det sig nu att locket inte sluter tätt för det är jämn nivå i jäsröret trots högaktiv jäsning.

Jag har också gjort det misstaget. Det fungerar nog bra som det är, men om du
vill höra jäs-ploppandet och få lite extra skydd, så kan du ställa ner hinken i
en fullstor, vanlig, jäshink. Tejp är inget jag rekommenderar; det är svårt att
få tätt och lämnar bara en massa kladd.

Tack för alla tips! Att ställa lilla hinken i den större var ju klockrent. Tur att nån här kan tänka åt mig! :-) Nu bubblar det trestämmigt i brygg(bad)rummet. Riktigt spännande med petflaske-experimenten. Jag har aldrig tidigare jäst i genomskinlig behållare. Eller som min fru uttryckte det "de ser ut som lavalampor". Sjok av jästen cirkulerar långsamt upp och ned förmodligen lyft av kolsyrebubblor till ytan, som sedan försvinner och jästen sjunker mot botten igen för att återupprepa samma tur igen. Antar att ni som jäser i damejeanne redan sett detta fenomen smile

Det är lite meditativt att kolla på, känns som ett kolla på ett akvarie nästan wink

www.bryggradio.com