Hur mycket socker i flaskan (Stout)
Nu kanske jag svär i kyrkan ... men ... måste ändå passa på att fråga och hoppas ni vill hjälpa en novis som mig.
Grejen är den att jag är helt grön på det här med ölbryggning så jag har börjat min karriär genom att köpa en Muntons Stout-ölsats. Den är gjord precis efter beskrivningen med ca 1 kg bryggsocker.
I anvisningen stog det att det skulle vara ½ tesked socker per pint för kolsyrning. Jag har använt mig av 33cl-flaskor så jag har således haft midre än ½ tesked socker per flaska. Nu har jag börjat fundera på om det är alldeles för lite socker för att få en lagom kolsyra. I helgen kunde jag inte hålla mig från att provöppna en flaska och det var knapt någon kolsyra alls i ölet. Då är det nästan 2 veckor sedan buteljeringen. Sockret jag tillsatt är bryggsocker.
Är det jag som väntat för kort tid eller är det för lite socker i flaskorna ? Om jag har använt fel dos, vad är mer lagom ?
Mvh Anders B
P.s. Tanken är att jag ska avancera till mer komplicerade varianter senare så jag hoppas ni har överseende med att jag kört en ölsats. ![]()