1

Olika humlesorters inverkan på ölsmaken

Jag vill få en förståelse för hur olika humlesorter ger sin prägel på ölsmaken och undrar om det eventuellt finns ett bättre sätt än att bara brygga 20 olika batcher....

Kanske finns det bra kommersiella öl som endast är humlade med en sorts humle. Vilka öl kan ni rekommendera för detta expriment? Jag hade alltså tänkt att då inhandla kanske 5-10 olika öl och humlesorter för att sedan ha en öl- humleprovning.

Självklart kan jag ju läsa bak på etiketten vilken humle som har använts men det säger ju mig inte om ölet ger en god representation av humlesorten.

Sv: Olika humlesorters inverkan på ölsmaken

Varför inte koka de olika humlesorterna i lite vatten?
Då får du en uppfattning om vad varje humletyp ger för doft och smak utan inblandning av malt, jäst, alkohol etc.

Det kan vara svårt att hitta tydliga kommersiella öl som är humlade med bara en sort, och där andra smaker inte tar över och gömmer humlesmaken.

Några tydliga finns dock.
- Ljus tjeckisk lager. Nästan alla sådana är humlade enbart med Saaz. Pilsner Urquell bra exempel.
- Anchor Steam Beer, enbart humlad med Northern Brewer.
- Red Seal, typisk Cascade stil dock hårt humlad med hög beska.
- The Shipyard Fuggles IPA (nr 71230) Beställningssortimentet. Ren Fuggles om jag inte missminner mig.

"Varför inte koka de olika humlesorterna i lite vatten?"
Jo därför att jag inte alls tycker det fungerar. Kokar jag humle i 20 min får jag en grönaktig soppa som smakar gräs tycker jag. I teorin är det ju iofs en finfin idé.

De märken du rekommenderar ska jag dock kika närmare på.

Finns det ännu något märke på bolaget med tydligt inslag av Amarillo?

Jag hållar helt med om att koka humlet - tycker att de trevliga smakarna träder fram efter jäsningen - vört smakar som sötat grässoppa!

Nils Oscar India Ale, fast inte så farligt - det är en snäll ipa - har betoning på amarillo:-) Amarillo är pappas favo tillsammans med Pacific Gem:-) Pappa gillar det väääldigt mycket smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

JJ)
Hur smakar då pacific gem? Med vilka andra humlesorter samverkar den bra och i vilka öltyper?
16% alfasyra gör väl att den endast ger beska eller?
I vilka öler finns P-gem?

6 Senast ändrad av Kenneth (2007-01-26 07:48:58)

mw skrev:

"Varför inte koka de olika humlesorterna i lite vatten?"
Jo därför att jag inte alls tycker det fungerar. Kokar jag humle i 20 min får jag en grönaktig soppa som smakar gräs tycker jag. I teorin är det ju iofs en finfin idé.

De märken du rekommenderar ska jag dock kika närmare på.

Finns det ännu något märke på bolaget med tydligt inslag av Amarillo?

Kan du inte filtrera sörjan i melitta filter?

Klart att det smakar gräs, det gör ju även stamvörten. Troligtvis måste man "lagra" humle-te någon vecka för att dämpa grässmaken.

Nils Oscar India Ale (nr 1464) har amarillo i sig. Vet dock inte hur dominant den är eftersom ölet även innehåller
Cascade och Northern Brewer.

7 Senast ändrad av jan_johansen (2007-01-26 15:01:32)

mw skrev:

JJ)
Hur smakar då pacific gem? Med vilka andra humlesorter samverkar den bra och i vilka öltyper?
16% alfasyra gör väl att den endast ger beska eller?
I vilka öler finns P-gem?

Nej, det är inte så enkelt bara för att den har hög alfasyre. Det finns fler humlesorter med hög alfasyre som ger en bra arom: Chinook, Centennial, Target, Northern Brewer (fast 2006 inte är så värst), Pacific Gem, Challenger, Simcoe bara för att nämna några.

Pacific Gem har en bäraktig smak, och ganska kryddig också. Finns i Whitstable Bay tillsammans med Nya Zealandsk Hellertau. Även en ganska rund behaglig beska - inte så träig eller grov, eller så klockren beska som target t.ex.

Passar även mycket bra tillsammans med de citrusaktiga humlesorter som t.ex Carscade - prova blanda de som smakshumle och jag garantera succes...

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Spännande med "nya" humlesorter. Jag har ingen aning hur varken P-gem, Simcoe, Amarillo osv smakar. Ska bli sjukt roligt att testa.

Kenneth)
"Kan du inte filtrera sörjan i melitta filter?"
Jo det brukar jag göra

"Klart att det smakar gräs, det gör ju även stamvörten."
Hmm vet fasen om jag tycker stamvörten smakar gräs

"Troligtvis måste man "lagra" humle-te någon vecka för att dämpa grässmaken."
Bra tips, ska testa! Så du sjuder humlet i 60,20 och 5 min och lagrar sedan kallt i en vecka?

Systembolaget har ju en artikel om humlesmaker, undrar om de lagrade humletet?

JJ)
Om jag tex vill få ut bra resultat där verkligen humlesorterna kommer till sin rätt och bidrar med det som är speciellt för just dem kan du ge nåt tips på proportioner och mängder till en IPA tex?

Vad sägs om:
--------------------
OG 1055
Palealemalt å karamellmalt, kanske lite vetemalt för skummet

Beska: Pacific Gem och Target 50/50
Smak: Pacific Gem,Cascade och Amarillo
Arom: Amarillo
Torrhumla: Amarillo?
---------------------------

Skulle det passa finfint?
Simcoe känns lite spännande oxå, kanske man kan ta i en giva med den oxå.

Hej MW

Jovisst - jag pm'er dig, med receptförslag till en IPA.

/Jan

ALBA GU BRATH

Hmm, jag har kokat humle-te och jag tycker då inte att det bara smakar gräs.
Man får ju vara noga med att ha samma koncentrationer som man har i ölet, dvs ganska lite humle.
Dessutom måste man ju koka sitt te lika länge som man tänkt koka humlen i ölet, dvs ca en timma för att kolla beskan och den ev smak som är kvar då, en kvart-20min för smak och några sekunder till en minut för arom. Dessutom kan man koka starkt te i en timma för att få ut alfasyran. denna essens kan sedan användas för att tillsättas till färdig öl för att undersöka hur den smakar om den blir lite beskare etc.
(Självklart ändras smakerna lite under jäsning och lagring, men personligen tycker jag att man kan få en fingervisning genom att göra "te")

Stockholm Fine Festival Beer ger en ganska klar bild av hur Perle smakar.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Angående att stamvört smakar väldigt mycket vegetativt ("gräsigt") eller inte.
Var och en har förstås sin egen uppfattning om vad saker och ting smakar.
För min del tycker jag att det gör det, men det beror säkert på vilka humlesorter man använder.

Snälla JJ, kan du inte ta bort "r:et" ur Cascade och stava Cascade som det stavas, inget personligt men jag får krupp av det. Men det kanske är ditt syfte wink

Det är mitt syfte att se till att alla människor på jorden får kryp wink Carrrscade är lite mer rednecks och det är fee:-) (bra bortförklaring.......

Ja, stamvört smakar gräsigt - i allafall om man slängar i humle...

ALBA GU BRATH

Lite sent kanske. Appropå Amarillo så finns det en öl med samma namn från Ölands Gårdsbryggeri. Det är den hårdast humlade kommersiella öl jag smakat. Den slår definitivt Brooklyn East India på fingrarna.

Om du är i Stockholm så besök Tegners gömställe på Upplandsgatan, de har samtliga Ölands sorter (alla är goda), Nynäshamns, Slottskällarns m fl. Tyvärr bara på flaska, men ändock värt ett besök bara för att prova några nya sorter.

/Anders

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

15 Senast ändrad av mw (2007-03-09 03:29:11)

cmbellman:"besök Tegners gömställe på Upplandsgatan, de har samtliga Ölands sorter (alla är goda), Nynäshamns, Slottskällarns m fl."

Häftigt! Det ska jag verkligen lägga på minnet! Det vore en god idé att sammanställa alla de pubar som har riktigt bra utbud och sedan poängsätta dem. Jag hade tex aldrig hört talas om "Tegners gömställe".

Om jag inte misstar mig har de haft Ölands Amarillo från fat på The Rover i Göteborg en period, kanske har de den fortfarande (var där i förrgår, och jag har för mig att den fortfarande fanns på listan). Kan rekommendera alla "hopheads" därute att besöka stället, de har mycket både svensk och amerikansk überhumlad öl på både fat och flaska.

P.S. Är själv ingen hophead, men god öl är god öl. D.S.

Think globally. Drink locally.