Hoegaarden

Hej jag är långt ifrån en ölkännare men man behöver itne känna öl för att tycka att det är gott.

För nått år sedan så fick jag upp ögonen för hoegaarden(den för 13kr på systemet) och har nu börjat testa andra vete öl men ingen är så god som hoegaarden.

Jag undrar varför den smakar som den gör för den smakar inte som franciskanier ölen jag har testat, vad är det som sätter prägel på smaken?

Tack
Daniel

Sv: Hoegaarden

Omältat vete, apelsin och koriander skulle jag tro
Tyskarna har bara mältade sädesslag och inga kryddor vilket ger en annan karaktär.

Dessutom så avgör jästen helt klart resultatet.
Den tyska veteölsjästen är en helt annan stam än den belgiska veteölsjästen.
För den som gillar experiment så kan man kanske prova att kombinera ett belgisk veteölsrecept med tysk veteölsjäst. Mycket intressant....

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-01-25 16:57:35)

svensson.lu skrev:

Omältat vete, apelsin och koriander skulle jag tro
Tyskarna har bara mältade sädesslag och inga kryddor vilket ger en annan karaktär.

Jupp, dendär renhetslagen som ställer till det för tyskarna mången gång.

(säger Hoegaarden-uppskattaren Thomas wink )

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hoegaarden innehåller även en liten mängd omältad havre. Om jag inte minns fel är proportionerna något i stil med 50% kornmalt, 45% omältat vete och 5% havre (omältad). Och så kryddorna, förstås. Har bryggt egen öl med det receptet flera gånger, givetvis med jäst uppodlad från Hoegaarden-flaskor, och alltid hamnat väldigt nära originalet.

Think globally. Drink locally.

Kenneth skrev:

Dessutom så avgör jästen helt klart resultatet.
Den tyska veteölsjästen är en helt annan stam än den belgiska veteölsjästen.
För den som gillar experiment så kan man kanske prova att kombinera ett belgisk veteölsrecept med tysk veteölsjäst. Mycket intressant....

Bröckhouse Hvede är just ett sådant experiment och det är klart en av de allre bästa veteölen som finns. Bara korsa sundet och du får se. Det är med apelsinskal, pommerans og koriander samt weihenstephan jästen. Detta ÄR VETEÖLEN efter Tors Umedalen-Grisbacka Belgovita med Saccaromyces Johansensis 2.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH