Sirap
Blev lite inspirerad av tråden om farinsocker så jag tänkte höra om det är nån som har koll på hur förjäsningsbart sirap är?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Sirap
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Blev lite inspirerad av tråden om farinsocker så jag tänkte höra om det är nån som har koll på hur förjäsningsbart sirap är?
Till att börja med innehåller sirap såklart vatten vilket man måste räkna med om man räknas i receptet. Det kan variera men antagligen typiskt kring 20% vatten, men utöver vattnet skulle jag tro (utan att ha testat) att maximal förjäsbarheten är ganska fullständig. Dvs säkert 95-99%.
/Fredrik
Blir det någon restsmak kvar?
Jag är intresserad av att få till lite toner av kola, precis den smaken som ljus sirap har.
Karamellmalt ger inte riktigt den smaken så jag vill kunna hitta någon extra smaksättare.
Mvh Christian
Funderar lite på om tillsättning av candy/kanderat socker också kunde vara ett alternativ?
Munkarna verkar vara glada för de iallfall, Finns att köpa hos araberna på möllan billigt.

Sirap jäser som Fredrik skriver ut nästan helt och hållet.
Det blir en lite lätt smak som man kan hitta igen om ölet inte är alltför humlat.
Tycker dock inte att det direkt är åt kolahållet utan mer åt siraphållet om du förstår vad jag menar.
Kandisocker och sirap ger likartat resultat vad gäller smakbidrag.
Kan man inte bara köra socker och eventuellt lite vatten i en panna tills den blivit vackert mörkt gyllene och har knäcktoner, sen bara läsa det i vörten under koket föra tt få smakerna?
Ninja - jo det har du rätt i, utan vatten, bäst funkar det i gjutjärnsstekpanna (pga. yta och de låga kanterna)
Men då sitter man där lik förjordat med "kandisocker"
Men vad som slår min aningen IPA-påverkade hjärna i denna stund...
Låt säga att man inte berättar detta för ngn, utan håller det topphemligt.
Hur skulle det bli som man köper en såndär "gräddkola-essens" som man har för att blanda snapps med?
Det är ju eg. bara en smaksatt sockerlag förutsatt att den inte innehåller konserveringsmedel då iofs...

Rent krass så kan man ju tänka som så att förr i tiden tog man vad man hade, ljung, enbär, kryddor osv. för att smaksätta och balansera smaken med. Då fanns inte ovan illustrerade gräddkola essens, men hade den funnits
så tror jag bannemig att dom anv. den också...
Jag säger nästan som knugen "för ölen i tiden"
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Sirap