Hej!
Jag har dubbla jäskärl för både lakning och mäskning och det fungerar utmärkt. Jag är helnöjd. Det viktigaste är flaskbotten.
Först gjorde jag så att jag gjorde massor med 1-2 mm hål. Bryggde ett par gånger och hade problem med stopp, som visserligen var hanterbara genom omrörning i maltbädden med det var jobbit och jag bröt av många slevar på kuppen.
Sen kom jag på lösningen! Jag kompletterade min "maskbotten" med ett finmaskigt nät, som tar upp trycket från maltbätten, och hindrar enskilda maltkort från att proppa igen hålen. Jag har alltså en sorts dubbel falskbotten och denna dubbla bottnen gjorde susen för mig, nu rinner det för fullt och jag har inte haft tillstymmelse till stop vid lakningen, den rinner rakt igenom, behöver aldrig någonsin stå och mekka i hinken med långa slevar som blir krokiga för att lösa upp stoppen.
Jag använder ett vanlig sk stekskydd. Av en ren händelse så råkar dessa stekskydd i allmänhet har helt perfekt diameter för jäshinkar. Se tex. http://www.lindenint.se/templates/produ … idorID=260
Slit bort handtaget, eller böj till det. och lägg det i botten på hinken, ovanpå dina borrade maskhål, så har du en idiotsäker falskbotten.
Fungerar iallafall för mig. Materialet i nätet är normalt bleckplåt, dvs förtennad stålplåt.
Jo, jag brukar hälla hetvatten mellan hinkarna innan jag mäskar in.
/Fredrik