Nybörjarfråga

Hej,
Efter att ha gjort 2 misslyckade ölsatsbryggningar, tänkte jag försöka mig på en extraktbryggning. Jag hittade ett recept här som heter Benny's Best Bitter...
Det jag undrar lite över är jästmängden. Om man, som enl. receptet, gör 25 liter och använder 3,0 kg mellanmörkt torkat maltextrakt, skall man då använda ett paket jäst, dvs 125 ml?

Hur är det annars med recepten? Kan man använda ett recept som ger 80 liter, dela allt med 4 och brygga 20 liter, eller är det annat som spelar in?

Återkommer säkert med mer frågor, men jag får väl gå ut lite löst... smile

Jonas

Sv: Nybörjarfråga

1. Japp
2. Japp

På vilket sätt blev de tidigare brygderna misslyckade? Jag är bara nyfiken.

Här ska jag skriva nåt finurligt när jag kommer på nåt.

Äckliga!
Ett blev väldigt mousserande...

Man fick öppna flaksorna i vasken, då pös det ut massa skum, och sen var det ca 2o cl, av 33 cl, vätska kvar, som hade en svag bismak av öl... smile

En fråga till:
När jag gör en bitter, så skall det ju vara lite kolsyra i; skall man ändå tillsätta lite socker innan buteljeringen?

Jonas

Jo, se bara till att det verkligen har jäst ut innan du tillsätter socker, =primar, och buteljerar. Om du vill ha mindre kolsyra ska du använda minder socker. Amatörbryggarföreningen Amylase, har en hel del tabeller och info om priming på sin hemsida: http://hem.passagen.se/amylase/index.htm

Här ska jag skriva nåt finurligt när jag kommer på nåt.

Tack för hjälpen!  Amylase var ju en bra sida!
Nu skall jag beställa råvarorna!

Jonas