Lakning & mäskning

Hej

Jag har några frågor angående lakning som ni kanske kan besvara. När man ska laka ur malten, finns det någon optimal tjocklek för maltbädden? Får man bättre eller sämre utbyte vid tjock respektive tunn maltbädd?

Sen en fråga till er som använder kylbox i hårdplast att mäska i. Använder ni kylväskan som den är, eller isolerar ni den extra?

Hälsn. Anders

Sv: Lakning & mäskning

Jag hade den i kylbox och ca 25l sjönk mindre än 2 grader på 90min.
Kylboxen var insvept i en filt. Värm kylboxen med kokhett vatten innan.
Men jag är nybörjare, det finns säkert andra med bättre tips!
Lycka till!

www.facebook.com/bjorwik

Det finns ett samband mellan bredd och höjd som rekommenderas.
Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det är och jag minns inte på rak arm var jag läst det.
Jag kan dock tänka mig att ju större yta i förhållande till höjden är bättre för utbytet.
Samtidigt så ska den inte vara alltför låg (platt) heller.

Jag tror dock inte att det har någon större betydelse för oss hembryggare.
Man tar en kylbox eller ett par hinkar och gör ett lakkärl så får det bli som det blir.

Jag använder min kylväska som den är och har inte haft några som helst problem med temperaturen. Jag förvärmer inte utan har lärt mig på ett ungefär vad som funkar för mig.

När det gäller maltbäddens tjocklek så kanske lakningsmetoden (traditionell eller satslakning) spelar viss roll också. Jag har för mig att jag läst något om detta men mitt minne är inte det bästa smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Jag satslakar numera nästan uteslutande och då har förhållandena ingen som helst betydelse.
"Flödeslakar" man tror jag den enda som krävs är att höjden på bädden ska vara mer än 10 allra helst 20 cm för att man inte ska få problem med med "tjuvflöden".

För att backa upp saken ytterligare, så lakar jag också i en kylväska utan extra isolering.
Temperature sjunker på sin höjd en grad på 60 min.

Jag förvärmer inte heller kylväskan med varmvatten utan lägger temperaturen på lakvattnet en 4-6 grader över
den önskade temperaturen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tackar för svaren.

Varför jag frågar om lakning är att jag har bryggt tre gånger och varje gång har jag fått ett väldigt lågt utbyte. Sist så använde jag 5kg Pale Ale malt, 300g ljus karamellmalt, 300g mörk karamellmalt. Jag hamnade på ett og på 1040. Det kanske är normalt, men jag tycker det verkar lågt om man jämför med dom recept man kan läsa om här. Lakningen tog ungefär 90 min. Jag lakar i en tunna som är 45cm i diameter i botten. Jag har fixat en blindbotten som jag har borrat 220 4mm hål i.

Mvh Anders

Hej

Hur stor var volymen vört du lakade ut?

Hej

Jag lakade ut ungefär 28 liter, efter vörtkok var det kvar 24 liter. Med ett värde på 1040.

Mvh Anders