tappning
hej
har läst litet vad andra har skrivit om tappning av öl från fat, men vet inte om jag förstått rätt eller om det är fel på grejorna jag har köpt. problemet är skumning.
när jag tappar från fat blir det bara skum i glaset. har sökt lösa det genom att skaffa sk. sytrådsslang. 2 m kopplat till plasttappen hjälper icke! inte heller att låta ölet stiga högt hjälper. har även problem med beer gun. det går inte smyga i öl i frusna flaskor på det sätt som någon på forumet beskrivit. jag får bara skum.
ölet är 0 C och normalt kolsyrat. primingen bestod i 5 g strösocker per liter öl. tappning i rumstemp. minns inte vad som står på mätaren.
om man inte kan få i sitt öl i glaset utan att det piskas till fradga, då är det ingen vits med fatölsanläggning. jag tycker att ölet som träder fram efter att skummet lägger sig har en fadd smak, liksom platt. det påminner om öl tappat från partyfat. skum är gott, men det ska sitta som en krona på kolsyrad öl.
så om något vet tricket hur man får en lagom skummad sejdel och kolsyrat öl lpå flaskor får denne gärna upplysa mig. kan andra borde jag kunna. för inte dricker ni avslaget öl med latteskum???
vänliga hälsningar
tor