Vörtkokare

Hej alla duktiga hembryggare. Det här är mitt första inlägg på det här forumet. Jag och två kompisar har precis börjat brygg eget öl, och den mesta kunskapen som vi har skaffat oss har kommit från er. Saken är den att jag har byggt en vörtkokare av en rostfri varmvattenberedare på 80 liter, likadan som Flysta hembryggeri har byggt. Vi använder den både till att koka vört och att värma lakvatten. Nu har vi kokat tre helmaltsbryggder, och resultatet har gått över förväntan. Men ett problem som vi har är att vi skulle vilja reglera effekten på elpatronen. Nu ligger effekten på 3000w, och när det har börjat koka skulle jag vilja ha möjlighet att sänka effekten. Dels för att slippa koka bort för mycket och med tanke på ånga och fuktproblem.  Hoppas någon har en lösning.

Mvh AndersB

2 Senast ändrad av Kalle (2007-01-05 22:48:36)

Sv: Vörtkokare

Hej,
En mycket enkel lösning är att lägga en diod i serie med elpatronen, som ni kan kortsluta under uppvärmning, men sedan ha inkopplad i slingan när ni vill sänka effekten. Det ger en halvering av effekten. Vill man komma mellan full och halv effekt, eller under halv effekt får man ta till mer sofistikerade lösningar, tex pulsreglering. Man kör full effekt en minut, sedan halv effekt en minut och hamnar då på ett medelvärde = 0,75 full effekt. Genom att variera tidförhållandenna kan man välja en godtycklig medeleffekt.
En diod typ ELFA 40EPS08/IR har rejäla marginaler för ström och spänning (utan att vara mycket dyrare än en diod som precis klarar jobbet), men för båda blir effektutveckligen blir ca 10 W så de bör sitt på en kylplåt och glöm inte att montera dem i en låda som är beröringssäker.
Varför inte börja med det enkla och se var ni hamnar?
mvh Kalle

Hej Kalle

Tack för ditt snabba svar. Patronen är på 3kw, och är inkopplad med 2 faser och skyddsjord.
Hur menar du att  dioden ska kopplas in? Ska den läggas på en fas? Ursäkta en dum rörmokare som inte förstår på en gång.

Mvh  Anders

4 Senast ändrad av Kalle (2007-01-06 11:27:43)

Ok, om den ligger mellan två faser är det en 400V patron och då lägger ni dioden i serie med ena fasen, vilken fas spelar ingen roll.
Nu sjunker strömmen till 7,5 A (jämfört med 13A för en enfas 230V patron) och effekten i dioden blir då 0,5*7,5A*1,1V = 4,2W vilket gör att man kan ha en kylplåt för ca 6W.
Montera allt i en berröringssäker, ventilerad låda.
Eftersom strömmen är lägre men spänningen högre kan man i stället välja en diod tex ELFA 20ETS12/IR.

Hej Kalle.
Tackar för dina svar. Jag har tittat på Elfa, dioden finns det bild på men ska man använda någon form av fästplatta. Eller löder man direkt på dioden. Hur gör man för att koppla dioden av och på? För att kunna köra patronen dels på full effekt och reducerad effekt. Hoppas att jag kan få det här att fungera, för annars så funker det perfekt med att värma lakvatten och att koka i beredaren.

Mvh Anders

Hej Anders,
Du har ett svar på mailet du skickade