1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-01-04 23:33:28)

Hembyggd maltkross av Coops "pastamaskin"

Gott nytt i stugorna gott folk!

Håller som bäst på med att modifiera en pastamockapär från Coop,
iden fick jag av ngn här på forumet som gjort om en likadan mockapär till samma ändamål.

Här är min variant på det hela -

http://thomasfransson.com.scorpionshops.com/bas/delar.jpg

Detta är sakerna jag anv. mig av plus en billig sax från ikea, och en fil.
En nerplockad pastamockapär från Coop 195:-
Epoxy tvåkomponentslim och armeringsnät och ev. lite stål/koppartråd
för att lättare kunna fixera nätet vid limning.

http://thomasfransson.com.scorpionshops.com/bas/filat.jpg

Körde över valsarna med en fil så att jag fick ner den blanka ytan till en lätt
uppruggad yta.

http://thomasfransson.com.scorpionshops.com/bas/tanken.jpg

Här är två provbitar på plats som jag klippte till av nät jag hade liggande sedan tidigare.
(skulle bli lakningsrör eg.)
Först var jag aningen skeptisk till om nätet skulle palla, men med rätt inpassning
och epoxyn som stadgar upp så tror jag inte att det lär bli några som helst problem.

Imorn kommer jag att forma de slutgiltiga nätbitarna och limma dem på valsarna.
Förhoppningsvis kommer detta att vara en fungerande alternativ.

Återkommer med fler bilder och ev. en liten film när jag och mr. Black & Decker provmaler lite malt.

Tjipp Tjopp!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hembyggd maltkross av Coops "pastamaskin"

Sjysst! hoppas det funkar, isf lär man göra samma sak. Tyverr har alla affärer i närheten av mig slutat sälja aluminiumnätet dock, de håller bara fiberglas varianten hemma nu.

Jamen jävla Thomas alltså! Det är genialt och om det lyckas och går som du vill, då kan jag bara buga och grattulera. You are f*****g great!!!! Konungen av Skåne får du bli nu gamle gosse och vi hörs kompis smile

Vänliga Hälsningar
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-01-05 15:26:49)

Tjena Jan och Ninja!

Nu har jag limmat näten på valsarna och dom verkar sitta utav helvete!
Fick skarva i en bit på ena valsen som ligger på tork just nu, men på det stora hela
så har det varit ett lyckat projekt.

Testade även att lägga i lite malt mellan valsarna nu och dra runt dem och det blev kalasresultat,
malten krossades utan att "malas"

Såhär ser det ut för tillfället, nu ska jag till optikern och hämta ut mina brillor så att jag ser o skruva ihop
mockapären ordentligt wink

http://thomasfransson.com.scorpionshops.com/bas/pa-plats.jpg

Funderar på att montera den på en vanlig serveringsbricka från IKEA och lägga brickan på en 10L hink
Själva matningsanordningen blir förmodligen en templösning med en 5 eller 3 liters plastdunk som
kommer att få en liten slitz i bottnen.

www.bryggradio.com

Ser intressant ut!! smile Ser ju ut att kanske vara en billig enkel lösning.

En spontant fundering ang epoxyn. Hur har du gjort? Det finns inte risk att du får med epoxy fragment i den krossade malten i samband med nötning? som du sedan mäskar och frågan är om det innebär någon hälsorisk?

Fick du justera valsarnas avstånd? hur gjorde du det?

/Fredrik

Hej Fredrik

Nja jag får inte hoppas på att det innebär ngn större hälsorisk, när epoxyn väl härdat (24h)så
tror jag inte att ngt av den kommer att hamna ibland malten.

Jag rubbade upp valsarna med en fil och sedan strök jag på epoxyn på valsarna och trädde på nätet
som jag format innan jag strök på epoxyn.

Jag testade två metoder, metod nr. 1 jag limmade fast ena änden på nätet tvärs över valsen och lät
sedan limmet härda och körde sedan lim och press stegvis och lät härda, detta är nog den metod jag rekomenderar.

Metod nr. 2 drog jag på epoxyn över valsen och klämde sedan ihop nätet helt med lim i skarven.
Detta krävde dock en hel massa hållande och pressande med händerna.

Valsarnas avstånd justeras med en ratt som sitter monterad på sidan, det finns 2-6 steg tror jag.
Dock verkar min vara låst i ett perfekt läge, råkade nog banka sönder den delen en aning när jag försökte
montera isär grunkan med hammare och skruvmejsel.

Ang. nötning så tror jag inte att du behöver oroa dig, sålänge epoxyn befinner sig på rätt sida om nätet
så är det om ens några, så minimala ytor som kommer i kontakt med malten.

Nu kan jag ju inte säga 100% iom att jag inte testat den fullt ut och lakat på krosset.
Ett annat alternativ kan vara att kontakta en verkstad som har en metalsvarv och be dem göra liknande mönster
på valsarna. Samma mönster motsvarande ex. spärrnyckelhandtag osv.

Vet inte vad det skulle kosta, kanske en blandad korg med öl till killen vid svarven...

www.bryggradio.com

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-01-08 01:15:27)

Wow äntligen *tar i trä* datorn havererade i fredags, men jag lyckades få till en väldigt lågupplöst film
på krossen in action.

http://www.thomasfransson.com/bas/maltkross.wmv

Fungerar inte länken, testa då att högerklicka och "spara som"

Enda jag har att klaga på just nu är att den behöver monteras på ngt tyngre och stadigare än
ett uppkapat plastlock till en 10L hink, men det behöver man inte vara suduko-mästare för att räkna nu wink
Det är förövrigt därför jag håller i skapelsen så att den inte ska dansa iväg på linoliumgolvet här himmaö

Får dra till Ikea's fyndavdelning och handla mig en bit MDF-bänkskiva för 5:-
Det borde göra susen i brevlådan.

Detta är förresten testrundan som ni säkert kommer att förstå när ni ser att jag byggt/tejpat ihop
en matningsanordning i all hast av pastamaskinskartongen.

www.bryggradio.com

Det måste vara ett avsnitt från den kommande storfilmen "Saturday Night Brewer" med John Tramalta. Vii väntar spänt på fortsättningen.

HAHAHA Där slog du allt huvudet på spiken Björn!
Ska se om jag kan övertala herr Svensson.lu till att ställa upp som mr. Tramalta wink

www.bryggradio.com

hehehe mycket underhållande smile . såg ju lovande ut

har ett förslag till den utmärkta ide'n att man kan lämna in valserna
till någon liten mekverkstad för krysslättring om dom nu går att helt
demontera annars tycker jag att din lösning var rätt fiffig .

god forstättning !

spover skrev:

hehehe mycket underhållande smile . såg ju lovande ut

har ett förslag till den utmärkta ide'n att man kan lämna in valserna
till någon liten mekverkstad för krysslättring om dom nu går att helt
demontera annars tycker jag att din lösning var rätt fiffig .

god forstättning !

Men börjar ni inte gå till överdrift nu?

Är det inte enklare att köpa den modelen av pastamaskin som är till för att krossa säd med och har fördigskårade valser redan från fabriken ?

Ja klart det är roligt att bygga och lämna in till verkstäder för ombygnad.
Men har man inte tid med det så kan man bara köpa den fördig skårade och krossa direkt man tagit den ur paketet.

12 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-01-11 12:18:47)

Den pastamaskinen jag köpte, den hade en tillsats för de ändamålet antar jag.
Två olika typer av valsar som var rätt grovt mönstrade, testade att köra malt däri men dom lyckades
inte mala ett enda korn.

Nu är dock min Coop-kross pensionerad då jag beställt en "redig" kross.
Beställde den svensktillverkade krossen här från humlegården, känns lite vackert att stödja den
svenska småindustrin wink

Som extra motivation kan tilläggas att ngt i vreden för valsjusteringen hoppat ur
vilket gör att den "hakar i" på ett ställe när man drar runt valsarna.
Hade nog att göra med min lindrigt ömma behandlin med hammare och huggmejsel vid demontering,
och kan säkerligen fixas enkelt om det ex. handlar om att en låsbricka hamnat snett eller så...

Men men, jag håller med Kenneth, en bra maltkross är ngt man kommer att ha stor glädje av
varje gång det är dax för bryggning och man hinner mala all malt medans man värmer lakvattnet på spisen wink

www.bryggradio.com

Den jag menar är ingen tillsats utan gjord för att mala eller krossa ( beroende på instälning av valserna )

Den ser likadan ut och kanske samma fabrikat ( OMC Marcato, Marga Mulino ) Den har 3 valsar som är refflade.

Den krossar bra och utmärkt om man skall krossa små mängder som 5 - 6 kg

Skall man krossa en hel säck åt gången kan det vara bättre med en större, JSP och Crankenstein är 2 bra i hobby storlek men betydligt dyrare.

Sedan fins det riktiga krossar men då är vi inte inne på hobby priser längre ( 30' för en begangnad)

är det inte dags att du lägger fram beviset

Aha, då missförstod jag det hela "Skål"

Well jag väntar på en Crankandstein nu, hoppas att den dyker upp på posten på tisdag
har en 25kg säck här plus ett par kilo som ska malas, inte på samma gång, men iallfall wink

www.bryggradio.com

Ja är  inte optimal men inte så långt ifrån, det enda stora felet med dom är priset.

Spover: Hem skall lägga fram bevis och vilka bevis för vad ??

Jaså Thomas, det blev till att stödja den den amerikanska småindustrin istället för den svenska.

Crankandstein är superb tycker jag (jag har den själv förstås). Men det kanske är du själv eller någon annan svensk som står för den slutliga småindustriella insatsen vid färdigställandet med nödvändig tratt mm

http://www.marcato.net/catalog/images/Marga.jpg

http://www.thewholetruth.org/Res_Oat.asp

Man skruvar natuligtvis bottenplattan och monterar den på en skiva med hål i så man kan krossa mer i en hink.

Björn Petersson skrev:

Jaså Thomas, det blev till att stödja den den amerikanska småindustrin istället för den svenska.

Crankandstein är superb tycker jag (jag har den själv förstås). Men det kanske är du själv eller någon annan svensk som står för den slutliga småindustriella insatsen vid färdigställandet med nödvändig tratt mm

Ja det blev visst på de viset, den svenska småindustrin verkade vara utmaxad wink
Kul att höra att du är nöjd med din Crankandstein Björn, det känns bra att höra att folk verkar vara nöjda
med dem.

Har du ngt tips på delar man kan använda sig av för att fixa "hoppern" matningstratten, samt montering på
bottenplatta? Det hade varit kul att se och få reda på hur ni andra har gjort.
Ska lägga upp bilder på min lösningn när den är klar, kanske ngn som finner det intressant och matnyttigt.

Skål -

Det ser ut att vara en smidig mojäng dedär och dessutom tillvekad inom EU.
Är det en sådan du har själv?

Lägg gärna upp lite bilder på den in action, jag tror att det finns många som är nyfikna.

Nu ser jag fram mot att min C&S ska trilla ner här i malmö så att jag kan ta fram sticksågen
och börja jobba på dendär 25kg säcken som står här och pockar wink

www.bryggradio.com

Hej undrar lite vilken C&S kross ni väljer?
Det finns ju flera olika ,2-3 valsar.
Vad är det som skiljer dessa åt ? får man krossa i flera steg med en 2vals eller.

Tjena mittbena!

Jag valde den näst billigaste modellen 2A tror jag namnet slutar med, kostar 1195:- här på humlegården.
Ringt runt till alla byggvaruhus i trakten efter bultar med 1/4" för montering men det ser mörkt ut.

Hittade på nätet men minsta fakturabelopp låg på 300:-

Kanske ett tips till humlegården att ta hem och sälja extra bultar om 4 till de som köper en Crankandstein...

www.bryggradio.com

22 Senast ändrad av janne (2007-01-16 22:10:22)

Tjena,
jag köpte skruv som passade till crankandstein hos Sifverts http://www.sifvert-skruv.se/
de har rätt många dimensioner på skruv.
Dock gick de bet på 7/8" UNC som jag behövde till en tappkran sad

23 Senast ändrad av Björn Petersson (2007-01-17 00:38:46)

När jag köpte min 2D från Humlegården följde det med fyra skruv med brickor till att fästa gavlarna på plattan. Har du kollat så de inte redan är ditskruvade i hålen antingen på ovan eller undersidan på kanten på gavlarna eller att de inte ligger i någon liten påse i packmaterialet.

Det skulle ju va tråkigt om det var så snikit med den näst billigaste varianten att man inte ens skickade med skruvar.

När det gäller montaget så finns det två artiklar (varav jag skrivit en) i gamla nummer av tidningen Hembryggaren om olika sätt att bygga tratt, hur att driva Crankandsteinkrossen m.m.

PS. Det kanske var till och med tre artiklar.

24 Senast ändrad av janne (2007-01-17 07:16:55)

Det stämmer att det följde med 4 skruvar men för att skruva fast den i en platta och en tratt behövdes det 8 skruvar.

janne skrev:

Det stämmer att det följde med 4 skruvar men för att skruva fast den i en platta och en tratt behövdes det 8 skruvar.

"Ko-rektum"

Hittade ett malmöbaserat företag JH Nyman, dom hade ett nätt sortiment på
tumgängade skruvar och bultar, lyckligtvis hade de 1/4" i rätt längd hemma.

Så nu har jag 8x 1/4", nu är det bara att ta tag i sågandet och skruvandet.

www.bryggradio.com