Belgisk Pale Ale

Så har de demente galna bryggare från Umeå (undertecknade och Tor)     gjord det igen:-) Fast denna gång improviserade vi inte,utan följde receptet hellt och hållet. Ölet är en stark belgisk pale ale åt Duvel hållet. Vi hållde 83% mäskeffektivitet.

Idag bryggde vi bara helmalt fast man senare ska tillsätta glukos. Receptet är 90% Pale Ale Malt (Marris Otter) och 10% Ljus Karamelmalt (sittar vid en annan dator där jag inte har receptet till hands och kan därför inte ange mängden). OG nu blev 1065.
Humlen var 50 gram Centennial
55 Gram Styrian Goldings
75 Gram Saaz

Meningen är följande:

Vi påbörjar Jäsningen vid 9 grader med Bohemian Lager Jäst
Om ca. 1 Vecka tillsättas Skotsk Ale Jäst som får jäsa vid 18 grader
Glukos tillsättas i samband med den skotska jäsningen
Vid sekundären tillsättas Safbrew T-58 och användas vidare till flaskjäsningen som kommer att ske vid 20 grader
Efter flaskjäsningen lagras ölet vid 0 grader

Förutom lite annorlunda råvaror och att vi lagrar vid 0 grader är fremställningsmetoden precis den samma som Duvel.   Ska bli gott:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Belgisk Pale Ale

Hej å gott nytt öl år på er.

Hittade denna gamla tråden och blev sugen på att brygga denna Belgiska Pale Ale

Funderade lite på jäsningen
steg 2: hur länge jäser det här och är det omtappat ifrån primärjäsninen

steg 3: till sätts det någon ny för gäsbar vört/DME/sockerlag eller bara en förkultur
innan flasktappning

till sist hummlen hur många liter bryggde ni ?

Hej!

Jag tror det först jäste 12 dagar vid 9 grader. Då utfälldes jästen vid sänkning av temp till 0 grader, där det blev omtappat och 3/4 av glukosen blev tillsatt tillsammans med den skotska jästen. Det jäste visst på 2-3 dagar eller så, och sedan utfälldes jästen på samma sätt som vid den första jästen. Och slutligen blev den sista delen av glukosen tillsatt tillsammans med en förkultur på safbrew t-58.

Jäsningstemp var 21 grader för både den skotska och safbrewen tror jag.

Tor - om du läsar detta - du har all anteckningar till detta här ölet - kan du ger en mer utförlig forklaring än jag kan?

Vi bryggde i allafall 20 liter.

Sorry att jag inte har så mycket i minnet men jag har inte anteckningarna, som Tor har och jag hoppas han kommer att hjälpa dig mer. Lycka till och tro mig på mitt ord - det blev en grym grym bra öl.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tack nu vet jag mer om jäsningen .
Hoppas Tor läser detta så man kan få lite mer info.

Men det skall nog gå bra ändå