Innis&Gunn
Hej,
är det någon som har lite kunskaper om Innis&gunns ekfatslagrade öl förutom det som står på deras hemsida?
Jag bryggde en ale med extrakt enligt humles recept.
Jag använde Munich Amber, Ekg humle samt Safale jäst. Bryggde och lagrade på ekfat i 20dgr. Det som hände var att jag fick en ale med mycket bra doft men tunn och vattnig, rent av blaskig. Vidare hade jag en träig smak som kom långt på slutet. Jag har nu plockat isär fatet och det visade sig vara rent ut sagt skitsunkigt! Att jag inte fick infektion i detta öl är ett mysterium. Den dåliga träsmaken kommer säkert från skitigt fat. Jag har nu renoverat fatet dvs slipat rent till frisk ek. Doften är härligt ekig med en svag maltdoft. Fatet kommer från ett gammalt svagdrickebryggeri. Mina funderingar är sålunda:
1. Tror ni att jag skall brygga en starkare ale dels för att mer alkohol drar ur mer tanniner ur eken och dels för mindre risk för infektion.
Vad händer med receptet, är det bara att öka på med mer maltextrakt? Vad händer med humlingen?
2. Funderar också på att söta upp ölet innan sekundärlagringen på ekfatet eftersom man får en förmodad total utjäsning ( därav vattnigheten?)
På detta sättet får man ju även lite kolsyra i fatet vilket väl har en skyddande inverkan.
3. Har lite svartvinbärsbrännvin hemma. Vad tror ni om att hälla i detta i fatet i ca 1 vecka innan för att döda bakterier. Spriten håller ca 60%?
Tacksam för lite reflektioner.
Det vore ju synd att låta Innis&gunn vara ensamna om ekfatslagrat öl!
Mcmicke