Humlepellets och silning
Hej! Jag har precis börjat brygga öl igen, efter typ 8 år i träda. På den tiden var det mycket historiskt öl och mjöd som gällde, samt cider. Nu börjar jag med extraktbryggning, och har precis tappat om min andra laddning för sekundärjäsning / klarning.
Vad jag undrar är hur jag enklast går tillväga för att sila bort humegeggan som bildas efter koket när jag använder pellets? Jag har hittills använt mig av ett durkslag och en nylonstrumpa då jag häller över vörten i jäskärlet. Det tar tid och "kleggar" snabbt igen. Durkslaget måste tömmas ett antal gånger under överhällningen. Eftersom jag kokar ca 8 liter (reduceras till 6 under koket) kyler jag vörten efter silning med hjälp av kallvatten direkt i jäskärlet upp till nånstans 10-12 liter och har då en bra starttemp för jästen.
Finns det smartare/enklare sätt att gå tillväga? Aromhumlen som kokats i 5 minuter ligger ju tex och drar rätt mycket längre i det nästan kokheta vattnet nu pga att silningen tar sån tid. Påverkar det inte humlesmaken i oönskad riktning?