Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Fick min laddning med malt och cornelius fat etc idag så tänkte ta och köra min (första) all grain bryggd, 5-10 Liter.
Jan har hjälpt mig med ett recept jag ska köra men väntar på jästen för den så tänkte tjuvstarta med något annat ikväll, har nämligen en Cali lager jäst i kylen som bör användas., så jag hoppas på lite tips/råd/åsikter om recept.

Jag har följande hemma.
Pale ale malt, pilsner malt, vete malt, ljus caramel malt.
EKG (kotte), Hallertau mittelfrau (kotte), cascade(pellet), magnum (hög alfa, pellet), fuggle(kotte), northern brewer(pellet). (urk, trodde jag hadde mindre pellets, hatar använda dem)
Såklart måste Cali lager jästen användas.

Någon som har nåt tips? maltvalet är såklart viktigast eftersom jag tänkte börja om ett par timmar, kör humlekoket imorgon.

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Om det inte är för sent så varför inte brygga en ljus lager?

Cali. lager passar bra.
Ta 2 kg pale malt, och 100 gram ljus karamell till 10 liter.
Magnum blir bra till beskan. Hur mycket beror på alfa%.
Hall. Mitt till arom och smak giva.

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

En akut fråga, om man ska mäska i 68 grader och den glider upp till 72 i 5 minuter. Tar det död på några viktiga enzymer? wink

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Jag skulle ha lite isbiter i frysen för om den kommer upp, kan du slänga i lite - det är effektivt med att kyla ned, samtidigt som du inte utspädder din mäsk för mycket:-)

Sorry om det är lite väl sent - men min fru använde datoren så jeg kunde inte komma till förrän nu sad

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

lugnt smile verkar gått bra, ser inte exakt mängd vört jag har just nu men ser ut att ha fått mellan 70% och 80% effektivitet, smakar bra iaf. Får koka ner det till ca 9L imorgon när jag kör. Som det ser ut just nu blir det nog...
5g magnum pellets 90 minuter (14%)
Protafloc 20 minuter
10g cascade pellets 15 minuter (5,5%)
10g hallertay puck 10 minuter (5%)
5g cascade pellets 2 minuter (5,5%)

Från mina amatör räkningar bör jag hamna på ca 23-24 ibu. Eventuellt kör jag i mer magnum så det blir runt 30 ibu.
Något ni skulle gjort annorlunda med humlen? smile

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Körde 3 timmars kok och kastade presis i jästen. Ojojoj vad mörk den vart wink Aldrig känt sån kraftig malt doft tidigare, är väldigt spänd på hur det kommer smaka.
Fick ale jästen idag med så blir nog ett till kok på torsdag, min 10L lakutrustning var lite liten tyckte jag så ska försöka kapa till kylboxen som Thomas wink Allt beror på om jag hittar mer alu-nät, risken finns att jag fixar falskbotten till en av alla 25L bryggtunnorna ist.

Nån som har tips på vart man kommer undan med en 2+L kastrull billigt? Bor långt upp i landet så det blir nog med posten/dhl isf åxå.

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Varför 3 timmars kok?
Du får så kraftig karamellisering.
Det blir inte någon vidare bra ljus lager av det.
Dansken JJ kör tre timmar men han gillar krafigt karamelliserade ales....

8 Senast ändrad av jan_johansen (2006-12-06 00:03:22)

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Kenneth skrev:

Varför 3 timmars kok?
Du får så kraftig karamellisering.
Det blir inte någon vidare bra ljus lager av det.
Dansken JJ kör tre timmar men han gillar krafigt karamelliserade ales....

Pilsner Urquell blev kokt 6 timmar ursprungligen i kopparpannor.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Det tror jag inte på.
Troligen 6 timmars mäskschema med trippel dekoktion, men inte kokning i 6 timmar av vörten.

10 Senast ändrad av jan_johansen (2006-12-06 15:11:01)

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Får jag en öl eller två om jag får rätt? ;-)

Dessutom om det är rustfritt stål kastrulolen (ninja) blir det inte någon speciel karamelisering av det. Lite, men inte något som skulle få en skotte att skrika högt av glädje smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Jan,
kommer karamelliseringen då vörten blir mer koncentrerad under koket, eller fyller du på vatten efter hand och får effekten ändå?

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Karamellisering blir det alltid när man kokar.
Har inte så mycket att göra med om det är rostfritt eller inte.
Däremot blir det mer karamellisering om du har punktvärme till exempel en gaslåga där det blir väldigt varmt.
Ju högre OG desto mer karamellisering får du också.
Eftersom jag provat en av JJ:s öl så kan jag klart säga att de är väldigt mycket karamelliserade.
Det smakar nästan som det är gjort på flytande maltextrakt.
Det tillverkas genom att reducera vörten till seg sirap med mycket hög karamellisering.

Precis som Ninja.. skriver så blir det dessutom väldigt mörkt på grund av de maillardreaktioner som uppstår.

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

På sidorna som dessutom inte är några obskyra ställen:
http://brewingtechniques.com/library/ba … quell.html
http://realbeer.com/nmvbp/urquell.htm
står det att PU kokas i 2 timmar.

Vidhåller att det måste vara ett missförstånd, alt. felöversättning, att vörten kokas i 6 timmar.
Det finns inte någon vettig bryggare som skulle göra det.

Man tog fram pilsnern för att den skulle vara ljus till skillnad från de mörkare bayerska öl som fanns på den tiden.
Varför skulle bryggarna koka sönder ölet och göra det mycket mörkare än vad man ville uppnå?

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Ja den är rätt mörk nu men inte överdrivet mycket, luktar och smakar bra iaf så får se vart det hamnar wink

15 Senast ändrad av jan_johansen (2006-12-06 23:17:03)

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Hej Kenneth

Den du smakade kokte ju också mer än 4 timmar och mina erfaringar är att det är när man går över 4 timmar att det börjar bli riktigt mycket karameliserat. Evt ska du prova smaka min bitter - den kokte jag i 3 timmar och den är bestämd inte vidare karameliserat vilket både Tor och Joel kan bevittne smile

Samma gällar min lager - 3 timmar och 12-13 minuter långt vörtkok - gyllen färg och smakar bestämnd inte som sirap:-)

Skottarna kokar ju upp till 8-9 timmar iblandt med deras traditionella scotsch ales smile De är iblandt för karameliserat - även enligt min smak! smile

Det som står är ju angående hur det är idag - med 2 timmars kok smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Jan, varför skulle man ha i äldre dagar kokat i sex timmar!
Även på den tiden (1800 talet?) så kostade det pengar att elda på mer än nödvändigt.
De var inte dumma på den tiden och varför koka i sex timmar när resultatet blir ett dyrare och sämre öl?
Nej, det går inte ihop.

Vilka kommersiella skotska bryggerier kokar sin vört i 8-9 timmar?
Jag kan inte hitta någon information om att det är något bryggeri som gör så.

Det känns också som en ren myt.

17 Senast ändrad av jan_johansen (2006-12-07 11:57:18)

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Sämre öl är en smaksak.....

Dessutom hade man inte den specialmalt som man har i dag, och de söta smakar blev utvecklat under längre kok.

Traditionel skotsk recept efter man uppfann den ljusa malten är 99% pale malt och 1% rostat korn och den karameliserade smaken kom av långkok. Det finns även idag belgiska bryggerier som till enstaka öl använder sig av långkok - bla "De Dolle Brouwers" som till sin julöl som heter Stille Nacht har ett recept bestående av ljus malt (pale malt) och vit kandissocker, som utsättas för långkok. Exakt hur mycket ska jag inte kunna säga, men det står följande:

Stille Nacht (Silent Night) is a prestige beer from De Dolle Brouwers, brewed for Christmas. It has the highest density of any Belgian beer (27°Pl). It has been boiling for many hours, brewed with pale malt with white candy sugar in the kettle. The Nugget hops gives an extra bitterness to balance the extreme sweetness due to the density. The taste triangle is completed with some acidity of the fermentation. It is a very interesting beer to age. We have samples of every bottling we have done so far and aging hasn't decreased the quality of this beer. Keep some samples at 10°C and mark the year on the cap with an alcohol marker. Cheers!!

Jacobsen har även en Barley Wine som är kokt i 4 timmar.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

18 Senast ändrad av jan_johansen (2006-12-08 01:49:56)

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Du hade rätt vad angår urquell - har undersökt det! smile

Men rostfritt är absolut inte så värmledande eller vad det nu heter som aluminium eller kopparpannor, och det är alltså en så kraftig karamelisering av vörten man kan få av det på bara 3 timmar. Det samma gällar även färg eftersom den inte blir lika mycket karameliserat.

Ninja - visst är det rostfritt?

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Japp, det är rostfritt, kastade upp den på flaskor idag. Smakar kanon och kan knappt vänta på kolsyra.
Sitter och funderar på om jag ska tappa över alen på corneliusfat och prima där eller om jag ska forcera kolsyra... Kan inte bestämma mig. Vore juh nice med lite kolsyrad ale till nyår dessutom slipper man det lilla kladdet i botten.
På  -sidan är att jag har 0 erfarenhet av fat sedan tidigare.

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Tappade det på flaska för ett par dagar sedan FG 1012 och kristall klart. Smakar underbart gott smile lite julöl aktigt.

Sv: Bryggstart ca: T - 2timmar, Behöver lite hjälp/förslag

Öppnade första idag,  inte så värst kolsyrad men kunde inte hålla mig smile
Första gången jag använder så mycket cascade och nu förstår jag vad folk menar när de säger att de kommer grapefrukt toner wink Smakar exakt som grape i bakgrunden, den vart lite torrare än jag önskar och beskan var lite väl kraftig men den kommer såklart avta med lagring och bli perfekt.

Mycket nöjd med resultatet iaf. hipp-hipp---hurraaaa! "Första" helmalts brygget slutade kanon.