Dumma Cornelius ewbie frågor

Får börja med att ursäkta för de dumma frågorna som kommer följa, men är totalt ny på fat och har överdriven respekt för tryckfyllda flaskor etc.

Iaf kör med gammal soda streamer behållare som synes + adapter till den, i papperen står det jag ska använda insektsnyckel på adaptern tills jag hör kolsyran pysa ut etc. Problemet är att det inte fins en enda skruv etc på adaptern utan bara direkt på kolsyre behållaren. (se bild nedan) är det den jag ska skruva på? och är det riskfritt? Är ruggigt nervig när det handlar om saker som dessa.

http://www.humle.se/punbb/images/upload … 810%29.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload … 811%29.jpg

Sv: Dumma Cornelius ewbie frågor

Nej, du ska inte röra tubens egna skruv!

Din nervighet låter sund...

Jag ska försöka förklara så gott jag kan. Om nu din adapter liknar min så gör man som följer:

För att få ut kolsyran ur tuben så måste den lilla piggen på kolsyretuben tryckas in. Din adapter består av två isärtagbara delar. Skruva isär dessa. På den del som ska sitta närmast tuben finns (enligt mig) i centrum ett litet hål. I det hålet stoppar du insexnyckeln och skruvar för att justera efter olika tuber. Hittar du bara detta hål så tror jag att du kan följa beskrivningen lättare än att jag förklarar...

Men annars får du återkomma så ska jag göra ett försök!

Jag kanske ska förtydliga att "den lilla piggen på tuben" trycks in av adaptern efter att du har justerat med insexnyckeln.

Lycka till!

Ah nice då var det befogat wink Nu till problem #2 hehe, enligt högra mätaren är det 70 bars tryck så den är juh uppenbarligen öppen tillräckligt men när jag sätter den på fatet (fyllt med vatten) och skruvar på den så händer nada. Något mer som måste sjyssteras eller måste man veva på fullt ös?

Du skall sakta skruva in tryckrglerings ratten på klockan mellan mätarna. när du har det önskade trycket låter du den stå på det hela tiden ( en soda streamer tub räcker inte länge ).

Sedan är det en hel vetenskap hur mycket tryck du skall ha vid olika temperaturer och vid olika ölsorter. Sedan bror det på hur mycket du skall justera detta tryck i förhållande till lyfthöjd till kranen och till ölslangens diameter.

Ett lite ovetenskapligare sätt är att börja lågt och prova dig fram hur mycket du kan sätta upp trycket

Läste på lite igår och provade med ett par liter vatten presis, kommer nog bli bra det här. Var lite onödigt orolig etc men efter 2 dygns bryggande vill man inte sabba ölen med fontäner eller taskig kolsyrning etc wink

Tack för svaren.