För hög OG, vad göra?

Hej

Jag brygger min första helmaltsöl idag och har stött på lite problem som jag hoppas att någon snabbt kan svara på.

mitt ursprungsrecept var
1,5kg pale ale malt
1kg pilsnermalt
100g crystal 60L
14g Styrian 60min
7g Cascade 60min
7g Cascade 5min
protafloc 10min
Samt torrhumling med cascade (har inte bestämt mängden än)

detta var tänkt att ge 10l i jäshinken.

Jag lakade ur ~12l

Eftersom det här var fösta helmaltsbryggningen har jag ingen aning om vilken effektivitet jag hade i lakningen så jag gissade på 70%. Enligt Beersmith borde jag få ungeför 1,054 i OG

Efter nån minuts kokande tog jag ett prov och hade 1,058. Jag tyckte det verkade väldigt högt och spädde med 1l vatten (rätt eller fel?)

Nu när jag har kokat klart och börjat kyla så har jag ett OG på 1,061-1,062. Volymen verkar vara ungefär 11l som planerat. Vad ska jag göra? Ska jag bara låta den vara?

/Berberis

2 Senast ändrad av berberis (2006-12-16 18:35:36)

Sv: För hög OG, vad göra?

När jag hällde över den kylda vörten till jäshinken insåg jag att jag inte hade 11l utan bara 10. Jag spädde helt brutalt med kallvatten till 11 liter och fick ett OG på ~1,051. Enligt beersmith ger det runt 72% effektivitet vilket verkar mer rimligt. Jag antar att jag kokade bort betydligt mer än vad jag hade trott. Är det "ok" att göra så här att spä ut med vatten i efterhand, eller hur gör ni om ni får "fel" värden?

3 Senast ändrad av Kalle (2006-12-16 18:59:28)

Hej,
Om du vill ner till OG=1,054 så är det bara att spä ut den med vatten ( ungefär 1,5 L). Gör du det nu får du garanterat det du tänkt dig, men du kan också vänta tills jäsningen är klar och då bestämma dig efter att ha provsmakat. Skillnaden är så liten att det inte är troligt att jästgivan skulle vara otillräcklig.
Du hann tydligen att göra ett inlägg medan jag skrev mitt. Lite förvånade att du kom ner till OG=1,051. Utgångsvärdet kan då knappast ha varit 1,061-1,062, snarare 1,056. En sak som kan hända när man spär är att det tar en stund innan vörten är helt homogen och då riskerar man att ta provet i ett skikt som är lite "tunnare" än det sedan kommer att bli.

Hej Kalle och tack för snabbt svar.

Ja du har nog rätt i det. Proven på 1,061-062 måste ha blivit felaktiga (jag tog ändå flera eftersom det var så orimligt högt) men jag vevade inte runt i vörten och det kan ju ha varit skiktat. Sista mätningen på 1,051 efter utspädningen borde vara rätt eftersom jag då hade vevat runt ordentligt för att syresätta.