Reparation av Corneliusfat

Hej
Jag har ett Corneliusfat där den övre gummidelen, den med handtagen, har börjat lossna i ena sidan. Ett par frågor:
1.Vad för sorts lim ska man använda för att fästa den igen? Jag utgår från att man föst måste rensa ort alla gamla (lim)rester och göra rent så gott det går innan man limmar.
2. Någon bra idé om hur man sätter limningen under press för att få gummit att pressas ner och återta sin cirkelform?

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2006-12-12 21:51:15)

Sv: Reparation av Corneliusfat

Lim vet i tusan vilken sort du bör anv.
Kanske ngt av alla dessa superlim eller epoxy/två komponents
Frågan är om du behöver anv. ett lim som stelnar helt eller som fortfarande bibehåller en viss flexibilitet.
Det är det säkert ngn här som kan hjälpa dig med, alt. hör i affären.

2.  Du kan pressa ovanifrånmed hjälp av en stor yta som täcker "gummihättan" och för formens skulle jag  rekomendera att du med hjälp av ett spännband runt hättan håller formen så att den inte ger sig ut.

Saknar du spännband så kan en livrem eller rep/snöre säkert funka lika bra.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Skulle om det bara va gummi som skulle sammanfogas så skulle jag anv. ett lim som golvläggare
använder sig av för att limma plastmattor, det är jävulistiskt hållbart, och går säkert att byta till sig
av en golvläggare mot ngn öl eller en vetelängd till eftermiddagskaffet wink

www.bryggradio.com

Skulle åka till en gummiverkstad ( såna som säljer och lagar däck ) och fråga, dom vet säkert hur man fixar det.

SKOOGIS

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2006-12-13 04:52:54)

Med risk för att verkar impertinent så måste jag ändå tillåta mig själv att inflika att däckfirmor lagar däck
på de viset att de drar in en syl genom det onda hålet och fäster en "lös"gummistump i hölet när de drar ut sylen.

Ursäkta inflikningen, Skoogis, no dissrespect,  men jag tänkte att det kan vara gött o veta bara.

www.bryggradio.com

Har aldrig behövt laga ett corneliusfat men jag har använt LiquiSole till våtdräkter och skor.
Det fäster jättebra på gummiprodukter och jag tror även att det fäster på metall.
Limmet är lite elastiskt (dock inte tillräckligt elastiskt för våtdräkter).
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=256022

7 Senast ändrad av Kalle (2006-12-13 13:23:54)

Hej och tack för tipsen!
Spännband finns hemma så det skall väl gå att fixa till något. Ev kan man kanske värma gummit med varmluft för att få det mer tänjbart.
Jag har också använt LiquiSoli till skor och det fäster kanon mot gummi. På paketet står att det fäster mot de flesta material så metall är nog inget problem. Det jag är tveksam till är om man får det att härda när det ligger inklämt mellan gummi och metall. Det är ju ett enkomponentlim som kräver luft/fuktighet för att åtminstone börja att härda i ytan (sedan kanske det går av sig själv sas). Ev kan man kanske värma det hela genom att ha fatet upp och ner fyllt med några liter hett vatten. Då brukar härdningen gå snabbare.
LiquiSole finns hemma och jag har redan startat ett experiment.
Det aktuella fatet är idag halvfyllt så det tar ett antal dagar innan jag kan gå vidare.