Maltodextrin

För att öka fylligheten på den hembryggda ölen har jag förstått att maltodextrin är användbart. Men hur mycket i relation till det övriga maltet. Är det någon som har erfarenhet. Vill heller inte ha det för sött, men gärna för att öka fylligheten.

Sv: Maltodextrin

Det går  att räkna på beroende på vad som önskar.

Om man tar en "normal" öl, säg
OG 1.050 / FG 1.010 men en alkoholhalt på 5.2 vol%, så har den ett restextrakt på 4.5%. Det innebär att 1 liter öl innehåller ca 45 gram restextrakt.

Låt oss säga att ditt mål är 4.5% restextrakt, och du har en vört som annars kommer att ge dig en utjäsning från 1.050 till 1.006, så har du 3.6% restextrakt, dvs ca 36 gram restextrakt per liter öl.

För att kompensera mellan skillnaden behöver du tillsätta 9 gram dextriner per liter, dvs 180 gram per 20 liter. Räkna på 10% förjäsbarhet hos maltodextrinpulver så ta ca 200 gram maltodextrinpulver i 20 liter öl, för att höja FG ca 4 punkter, det blir 50 gram maltodextrin per punkt per 20 liter som en tumregel (om man försummar vattenhalten).

Men innan du kan bestämma exakt hur mycket du ska ha, bör du analysera utgångspunkten, dvs vilket restextrakt får skulle du få annars? Och hur mycket restextrakt vill du ha? Ett bra sätt är att kolla vilket restextrakt som brukar finnas i olika öl.

Om man skulle våga sig på något så dumt som att sätta några gränser skulle jag säga att restextrakt på 3.0-4.5% är relativt normalt. Mindre är 3% är risken stor att ölen blir "tunn". Sen behöver det iofs inte vara dåligt, beroende på vad man gillar. Mer än 4.5% så torde den kännas lite fylligare än genomsnittet.

Många folköl ligger kring 3%. Vissa "light" öl under 2%. Vissa "större öl" typ vissa trappistöl, eller wee heavy kan ligga uppåt 7% restextrakt. Sydtyska veteöl ligger nog ofta kring ~4% restetrakt.

Räkna man man göra hur man vill. Många verkar gilla att räkna med öschele hela vägen men jag gillar mer att räkna med gram.

/Fredrik

Det är rätt svårt att försöka göra nya recept från scratch, men jag brukar iallafall försöka när jag gör mina recept att föreställa mig önskad sötma och fyllighet, och sätta ned det målet i siffror - dvs hur många gram dextriner resp respsocker vill jag ha i ölen? Och referenserna är givetvis andra öl man gjort, eller smakar som man har siffror på. Sen är den praktiska biten också svår, så det är inte alltid man träffar där man siktar, men då kan man iallafall få en siffra på "misslyckandet". Men om man inte vet var man siktar då tycker jag allting blir lite dimmigt, man vet inte om man siktade fel eller fyrade av skottet med fel metod.

/Fredrik

Jag tillsatte maltodex till ett öl som jäst färdigt som jag ville "ha upp" lite.
150g räknade jag skulle höja med 2.3 ºÖ i drygt 20 liter öl. Den faktiska ökningen som jag kunde mäta blev 1 ºÖ.

Bra sätt att använda om man är missnöjd med för lågt FG.

> Jag tillsatte maltodex till ett öl som jäst färdigt som jag ville "ha upp" lite.
> 150g räknade jag skulle höja med 2.3 ºÖ i drygt 20 liter öl. Den faktiska > ökningen som jag kunde mäta blev 1 ºÖ.

Kanske kan det beror på mätfel? en öschele hit eller dit är ju svår att mäta och det är ju ungefär vilket mätfel man kan ha på en hydrometer. JAg har märkt att ibland kan ytspänningen spela en lite spratt också. I bland tar lite diskmedel på fingrarna och dutta på ytan för att sänka ytspänningen kring hydrometer och det är lättare att läsa av. Den lilla mängen diskmedel påverkar inte densiteten.

Kommer man +/- en öschele från sitt mål tycker jag man ska vara mycket nöjd med tanke på alla felkällor vi har att tampas med som bryggare.

/Fredrik