Storlek på krossad malt, funkar detta?

Sitter och funderar på om jag kan anv. min kaffekvarn till att mala malt med...
Gjorde ett test nu precis med den grövsta malstorleken.

http://www.thomasfransson.com/dump/mal/1.JPG

http://www.thomasfransson.com/dump/mal/2.JPG

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Storlek på krossad malt, funkar detta?

Jess det är kaffe som är malt wink

www.bryggradio.com

Det ser väldigt finmalt ut om det skulle vara malt.
Men varför inte prova en gång och se om du blir nöjd med resultatet.
Sedan undrar jag hur lång tid det tar att mala fem kg malt med en kaffekvarn?

Det viktigaste är nog att kvarnen inte har sönder skalet på kornet alltför mycket för då blir det svårt att laka.
Du får komma över och hämta lite malt att testa med istället smile

Kenneth skrev:

Det ser väldigt finmalt ut om det skulle vara malt.
Men varför inte prova en gång och se om du blir nöjd med resultatet.
Sedan undrar jag hur lång tid det tar att mala fem kg malt med en kaffekvarn?

Det går i allafall fortare än med en brödkavel - det vet jag personligt smile 4 timmar för 2,6 kg smile Och det är mitt fortaste tills vidare, men jag är ju en lugn människa så.... smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2006-11-20 12:01:59)

Kenneth - Tackar för ditt svar!

Jag är också rädd att det ska ta en evighet med kaffekvarnen.
Men med hopp om att det går lite snabbare än med kavel så är det enda alternativet för mig just nu tror jag.
Har läst i trådar om att anv. bla.  Matberedare, mixer osv. ingen av dem har fått ngt vidare positivt gehör iom.
att man riskerar att mala för smått. Kanske i värsta fall att man kan kombinera kavel och kvarn för att speeda på.

Herr. Svensson.lu - Tack för senast!
Jo det hade kanske vart snudd på dumt att inte göra så när möjligheten finns.
Orkar du ha mig springande där i afton? Hade tänkt att beställa så jag får grejjerna i veckan,
så kan jag brygga på torsdag eller fredag.

Jag kan slita med mig kvarnen och din kapsylmojäng. Så slipper jag komma förbi igen och visa malten wink
Alt. att du svänger förbi hit en runda. Kan dock inte erbjuda annat än köpeöl just nu.

Jan - Ja nog för att jag jobbat inom vården där tålamodet verkligen tränas.
Men som du säger, tar nog sin lilla tid med kavel åsså wink

Postar en idolbild på min senaste ägodel.
Hittade en 24 liters gryta på loppis igår för 70:- ibland har man flax.
En liten flärp på locket som man kan öppna (som på bilden) för att låta slangen gå ner i under lakning.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/idol2.jpg

www.bryggradio.com

Är det en gammal handvevad kaffekvarn? Jag kör med en sådan, den kanske inte krossar malten perfekt, jag får nog överdosera malten lite. Däremot låter den skalen gå igenom "helskinnade". Har ingen digitalkamera, men jag skall se om jag kan fixa en så får du se hur det blir på min. Så värst lång tid tar det inte heller, fem kilo tar väl ungefär en halvtimme. Den enda som gnäller är min dotter som blir störd när hon tittar på tv. Alltid retar man någon wink

Blir lite orolig när jag ser din lilla spis!!! Orkar plattan med att hållaigång ett riktigt kok??
Skulle nog provkoka lite innan man står där med full gryta som inte kokar.
Är själv extraktbryggare (ska bli helmaltare när jag blir stor, he ,he, nyss fyllda 45 ) men har testat att delmäska med specialmalt, och då använder jag en liten elektrisk kaffekvarn instäld på grövsta malning.

SKOOGIS

SKOOGIS har en poäng där. Orkar plattan med koket?

På en så hög kastrull är den värmeavgivande ytan rejält stor. Ett alternativ kan vara att isolera sidorna på kastrullen med t ex armaflex på 6 mm.

Finns hos http://www.dinvvsbutik.se/fastdetaljer- … 7_724.html

Vad priserna avser får man skriva eller ringa och fråga efter.

Det minskar värmeförlusterna dramatiskt så du kan hålla igång koket smile

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Svantide -

Nope, nix, nej, det är en elektrisistretisk mal av fabrikatet "Braun".
Men jag far runt här på loppisarna och letar efter vettiga alternativ iom. att min mal är relativt svår att rengöra.
Jag envisas dock med att köpa hel malt iallfall iom att det är så små mängde förutom 25 kg säckarna som går att köpa mald/krossad. Men det blir en sådan tror jag efter att jag kört en testrunda här för att utvärdera.
Härligt - hittar du en digitalkamera eller så så posta bild så kan man kolla hur stor skillnad det är på krosset.
När dottern börjar dricka öl så blir de nog en annan låt i pipan wink

SKOOGIS -

Jag tror inte (eller rättare sagt hoppas) det ska vara ngn skillnad på denna och en vanlig gammal spis, enda är att denna är smalare och saknar en mellanstor platta. Men du har helt klart rätt i ditt resonemang - tappade upp 20 liter vatten i grytan nu och testkokar det.  ska låta de puttra en liten stund för att se så den pallar.

Det är aldrig försent att lära hundar att brygga all grain öl.
Jag kommer också från extraktlandet, men är precis som du påväg att imigrera till all grain.
Det ska bli spännande, billigare och godare hoppas jag wink

E-ale

Tackar för tipset, oavsett hur det går med mitt test så känns ngn typ av värmebeständig isolering som en god
investering, ska kontakta den lokale ockraren och förhöra mig om priser.

www.bryggradio.com

Nu har jag testat lite här och det verkar funka enligt konstens alla regler.
Förvisso tippar jag på att spishällen i förra lyan va rappare, men denna lilla rackaren verkar klara av jobbet också.
Kokte upp 20 liter vatten på ca 35 min så, ngt vidare snabbt går de inte, men det koker iallfall.
Rattade ner plattan och har låtit det koka nu en stund.

Puh - tur att det finns folk som tänker efter före, mitt motto brukar annars vara att låta andra göra misstagen wink

www.bryggradio.com

Storleken på malningen och spisen funkade som kalas.
Imorn åker ölen in i sekundären och en ny laddning bryggs vid omtappning.

www.bryggradio.com

Hej!

En liten kommentar angående malning/krossning.
Ju finare man maler sin malt desto bättre utbyte får man. Det är m.a.o. helt ok att använda en kaffemal vad gäller det kreiteriet. Problemet är att man kan få en dålig lakbädd som "täpper igen". Det är därför man oftast använder en kross. Med en kross finfördelas kärnan av kornet medans skalet bibehålls intakt. Det är sedan  skalen som bildar en fin filtrerande bädd. Lyckas man mala sin malt och sedan laka med gott resultat är det ju bra, men jag skulle rekommendera en sedvanlig kross.

Mvh
/
Peter

14 Senast ändrad av Thomas Fransson (2006-12-03 20:37:09)

Det låter vettigt Peter, tackar för din input.

Kunde dock konsatera att jag va lite ivrig på tappkranen när jag bryggde igår
vilket resulterade i att flödet vid lakningen inte blev samma som första gången.

Men nu vet jag iallfall att det funkar om man kör dem i kaffekvaren.
Enligt källor har jag dock hört rykten om att tomten skulle ha med sig en Cranskandstein wink

www.bryggradio.com

Har fått tag i en digitalkamera. Här är en bild på kaffekvarnen jag använder:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/%F6l1.jpg

Så här ser själva "valsverket ut:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/%F6l2.jpg

Här är en bild på resultatet. Som synes är skalen i princip hela när malten har gått igenom. Bryggde i lördags, och fick ut 20 liter vört med OG 1055 av 5,5 kilo. Kanse inte det bästa utbytet, men ett kilo hit eller dit spelar väl ingen roll.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/%F6l3.jpg

Det va ju en snygg mockapär dedär vill jag lova!
Storleken på maltkrosset såg inte pjåkigt heller.

www.bryggradio.com

17 Senast ändrad av soffgrupp (2006-12-13 23:57:18)

Jag är en mäniska som tror att "allt löser sig" så jag beställde okrossad malt till min förra (och första) helmaltsbrygd.
Krossade den först lätt med en hushållsmixer.
Gick sedan ned till mangelrummet i mitt hyreshus och använde mangelns valsar som en stor kavel. Jag och min vän turades om att gå på "kaveln" fram och tillbaka och hade malten i ett örngott till en kudde. Hammrade även en del med "kaveln".
Jag har inte mycket att jämför med. Men jag kan säga att malten funkade utmärkt och såg ut att vara lagom krossad. Lakningen gick även den helt ok.
Hur var malprocessen då?
+ Malten blev bra krossad utan att köpa några redskap.
+ Man fick sig ett gott skratt av att vandra på "kaveln"
- Det tog lång tid (2,5-3 timmar
- Man kan tycka det är pinsamt att bli påkommen i mangelhuset vandrandes på en mangelvals, med malt på golvet samt en hembryggd öl bredvid sig...
Bilder kommer i början av nästa vecka ifall någon är intresserad...
Och här kommer de;
http://www.humle.se/punbb/images/upload/061024-30%20-%20Bj%F6rwik%20Bryggeriers%20Pale%20Ale%20-krossing%20forum.jpg

Så här såg den färdigkrossade malten ut - Något suddig bild;
http://www.humle.se/punbb/images/upload/061024-30%20-%20Bj%F6rwik%20Bryggeriers%20Pale%20Ale%20krossade%20malten.jpg

www.facebook.com/bjorwik

Haha, jag kan redan nu se en ny typ av tvättstugelapp framför mig: "Sluta omedelbart med att gå på mangeln och att sprida fågelfrön på tvättstugegolvet"

Bra jobbat!

Hardy skrev:

Haha, jag kan redan nu se en ny typ av tvättstugelapp framför mig: "Sluta omedelbart med att gå på mangeln och att sprida fågelfrön på tvättstugegolvet"

Bra jobbat!

HAHAHAHA!

www.bryggradio.com