1 Senast ändrad av skogsguru (2011-10-22 09:21:52)

enbärsdricka

Hej!

Så här inför vintern kan det vara gott med enbärsdricka, speciellt till kommande julmat!

Drack det som liten pilt och kommer ihåg att det var vansinnigt gott! Tips och funderingar tages tacksamt emot!

Finns många recept på nätet, tänkte testa denna, då jag hittat fjäll-en (en mjukare en med mild smak).

Ska även fråga farsan hur han gjorde, för den var löjligt god! Han körde en enklare variant, återkommer på den.

Gotlandsdricka:

25 liter vatten.
4 - 7 kg malt.
1,5 kg socker.
0,5 kg farinsocker.
1/2 - 1,5 näve humle.
1/4 - 1/2 paket jäst. (här avses vanlig bakjäst, men öljäst är nog bättre)
Enris.

Fyll en stor gryta med enris och häll på vatten. Koka upp. I en balja hälles maltet och över detta ungefär hälften av enrislagen tills det ser ut som en gröt. låt blandningen stå och dra cirka två timmar.

I en "bunn" eller tappkar lägges några enepinnar kors och tvärs i botten samt enris över som en sil. Häll över "gröten" samt resten av enrislagen. Låt dra cirka 30 minuter innan tappen öppnas. Låt innehållet droppa ner i en hink eller balja. Denna dryck kallas "lännu" eller råsaft.

Koka upp humlen separat med 1 liter vatten, sila bort humlen och låt lagen svalna till fingerljummet. Sockret löses upp i lite vatten. Lännu hälls i en stor gryta och får koka upp, skummas samt får svalna till fingerljummet. Jästen löses upp i sockervattnet och alltsammans blandas och röres om. Häll därefter upp på damejeanne eller drick-kagge. Låt stå några dagar tills dricku har jäst färdigt.

(Tillägg, saxat från bryggforum av Weinkeller: Även en längre syrarast för att få till syrligheten ordentligt, häll tex 50gradigt vatten över malten och låt stå två-tre timmar isolerat så sänks pH en del. Men enl ovanstående recept blir det ju en syrarast när gröten får dra i två timmar.

De flesta har ju medelhårt vatten i sina kranar och ganska högt PH.)

Detta hittade jag på bryggforum.nu, står lite mer där: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12924

Och denna plus mkt mer: http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVEN … dricka.htm

Har pratat med farsan. Han använde endast enbär, socker, lite farin, lite humle och jäst.

Enbären krossades i mortel, sen fick de koka nån halvtimme. Silade av, blandade med socker och humlekok. Ingen exakt beskrivning där. I med jäst och lät det jäsa någon vecka.

Sen upptappning på flaskor, vill man ha extra kolsyra, tillsätt en halv sockerbit per flaska. I detta fall 1-liters. Ställ svalt, sen iskallt! Om flaskorna håller kan några läggas i frysboxen för senare avnjutning. De får inte förvaras i rumstemp, risk för flasksprängning. De måste öppnas kalla, annars står det som en kvast ur flaskan och drickan sitter i taket. Det hände några gånger.. Hehe!

Hej så länge..

Sv: enbärsdricka

Ska vara rökmalt tror jag, den dricke jag druckit smakade definitvt rökigt. Man kan väl beskriva smaken som "ale med kraftiga aromer av limpskiva och medwurst".
Den där "limpigheten" känner jag igen från min ale där jag använt bagerijäst! Det blir nog en "renare" smak med en jäststam avsedd för öl, även om bagerijäst och ale-jäst egentligen är samma art (saccharomyces cervisiae). Ale-stammarna flockar betydligt bättre också.

det gäller att få till en bra smakbalans. då jag gillar enbärssmak, det fruktiga och lite terpener, kommer jag minska ner på malten. hälften rökmalt och vanlig malt kanske? farinsocker bidrar nog mkt till limpsmaken med, skippar det.

Läste i någon tråd att alkoholhalten kunde bli 12%. Det är på tok för starkt för att bli gott. Jag drack det som barn och min gissning på procenten: 4-5% volym. Det får bli ale-jäst, borde fungera bra med påsen som följer med i ölsatser, typ coopers.

I veckan som kommer så drar jag igång projektet!

Hej!
Puttar in ett recept på enbärsmust i tråden...

10L
Pilsnermalt och/eller winermalt 1kg - 2kg
8g Northern brewer i 60 min (bitter)
10g torkade enbär i 20 min (smak)
5-10g tokade enbär i 5 min (arom)

Jäst safeale S-04 eller någon annan ale jäst
borde funka bra med lager jäst också
då enbärsdricka gjores så var det nog inte
fråga om nån längre lagring
(vanlig jäst blir ju inge trevligt som vi vet)

detta borde bli en ganska mild enbärs dricka
med doft och smak av enbär
överjäsning i rums temp och lagras svalt
eller underjäs och lagra längre tid

Kanske kan vara ett enklare alternativ för somliga...

Hej,

Jag skulle vilja återskapa gammaldags enbärsdricka av den type som bryggdes i fx Målilla och Virserum i Småland när jag var liten pojk på 70-talet (detta var en jäst dryck med styrka som svagdricka).
Jag bryggde mitt eget öl för 25+ år sedan, men mina försök med enbärsdricka vid den tiden var dessvärre misslyckade. Nu skulle jag vilja göra ett nytt försök.

Om någon här känner till receptet på den småländska enbärsdrickan så är jag idel öra.

Enbärsgivan varierar ganska mycket mellan olika recept jag finner här och på nätet.
Ett recept på Bosnisk Smreka/Kleka online använder ca. 123 g/L i ljummet vatten och låter det dra under hela jäprocessen på 7 - 10 dagar.
Ett av recepten på ert forum använder ca. 33 g/L av krossade enbär, ger ett uppkok och silar av efter några dagar. Min egen erfarenhet med kokande vatten är att det lakar ut kådliknande ämnen som sätter sig på kastrullens insida. Man kan också tänka sig att det driver ut en del lättflyktiga komponenter.
Jag tror IOFS man skulle kunne starta högt och späda ut till autentisk styrka bara för att finna rätt enbärsgiva.

De kommersiella enbärsdrickor jag har testat ligger är ganska autentiska i enbärsstyrka (förutsatt at den är tillräckligt färsk), även om smaken överdövas av maltextrakt/sockerkulör. Jag antar att utjäsning av socker kan lösa det problemet.

Vet någon vad de använder för smaksättning, hela enbär eller någotslags extrakt?

Jag är öppen för råd och tips om saker att prova i min experimentserie.

Skulle man kunna tänka sig att göra en tinktur av enbär/vodka för smaksättning, åtminstone justering i efterhand?

Hur har du tänkt göra i övrigt?