Iodine test - jodtest? Var får jag tag på iodine?

Hejsan

i flera av mina bryggarböcker rekommenderas att man gör en iodine test av vörten under mäskningen/slutet av mäskningen för att avgöra om man har varit lyckosam att konvertera all stärkelse i malten till socker.  Iodine är väl jod på svenska?  Var får jag tag på iodine?  Hittar inte på Humle, ej heller på PGW.  Är det förbjudet i Svedala eller något sånt?  Finns det andra alternativ?

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Iodine test - jodtest? Var får jag tag på iodine?

Hej!

Iodine är engelska för jod. Du kan använda jodofor (finns på Humlegården tror jag, används för sterilisering), finns också som gurgelvatten (jodopax tror jag det heter) på apoteket.

Själva testet är dock ganska meningslöst. Kör du försockringsrast någonstans mellan 60°C och 70°C i en timme till 90 minuter så kommer stärkelsen vara konverterad, du behöver inte kolla. Det är nästan omöjligt att misslyckas med just detta. Hoppa över jodtestet.

Mvh,
/Per

Think globally. Drink locally.

kan det vara sa att lakningen kan misslyckas lite varefter man far daligt utbyte? Eller var det inte utbytet det hanlade om?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Framförallt skulle jag vilja veta om det räcker för mig att mäska 30 minuter vid 62C och 20 mintuer vid 70C för att ha konverterat allt socker.  Varför hålla på i 90 minuter om man kan göra't på hälften av tiden?

Beta amylaset som gör maltosen förväntas leva ca 60 min.
Är det därför man traditionellt mäskar i 60 min?
Vad är det jod:en tittar på? Är det stärkelse?
I så fall kan alpha amylaset göra om stärkelse till dextrin och då säger jod testen att all stärkelse är borta. Men om det fortfarande finns beta amylas så kan dextrinerna göras om till maltos om det får chansen. DVS Jag tror inte jodtesten kan säga att all konvertering är färdig.
Någon kemist får gärna rätta mig (eller bekräfta).

/Kjell

Jodtestet visar om det finns stärkelse kvar i vörten, den skiljer inte på maltos eller dextrin.  Den säger bara att all stärkelse har konverterats eller ej.

Hur kan dextriner omvandlas till maltos?  Det har jag aldrig hört.  Skulle jag kunna sänka mäsktempen och få de konverterade dextrinerna till att omvandlas till maltos? Eller hur då?

/Pål

Portugisen skrev:

Varför hålla på i 90 minuter om man kan göra't på hälften av tiden?

Tycker absolut du skall köpa lite jod och testa, det är så jag kom fram till mina slutsatser om jodprovet. Problemet är att mäsken är stor och ditt prov är litet, konverteringen kommer ha kommit olika långt på olika ställen. Vågar du lita på att allt är konverterat bara för att ett litet prov ser ok ut efter 50 minuter?

All stärkelse bör vara konverterad efter en timme, de extra 30 minuterna är för säkerhets skull, och eventuellt för att bryta ner lite fler långa sockermolekyler till kortare.

/Per

Think globally. Drink locally.

Jodopax finns även på granngården om det ligger närmre än apoteket.

Använder det inte längre för jodtest då jag dragit liknande slutsatser som peps. Däremot så använder jag det mycket frekvent för decinficering av jäskar mm.

Man får nästan tårar i ögonen! 15 år senare har en liknande fråga dykt upp i mitt bryggarliv och när jag söker efter svar finner jag min egen fråga från 15 år tillbaka. Var är peps och kjell idag, tro? Hoppas allt är bra!