Mycket länge sedan jag jäste vin nu, men:
1 när det jästen alstras det värme. Kanske 1-2 grader mer i hinken än omgivande temp. Så ligger omgivande temp lite väl högt mot rekommendationen kanske det vore bra att hitta en plats som är något svalare. Är det däremot lite väl kallt kan man svepa om en filt eller liknande för att behålla den lilla värmen.
2 Om du använder must kan jag inte föreställa mig behovet av att skaka runt vinet, om nu inte jästen flockat ihop sig så att det inte jästen ut så fort. Har du en hydrometer så du kan se hur det går med det?
Om du pressat druvorna själv så är det en annan sak. Då är det bra att vicka runt hinken lite då och då.
3. Jag tror väl att man till varje pris vill undvika oxidering av vinet och därmed inte sil om du använt must. Om du väntar tillräckligt kommer jäst och andra partiklar sjunka ned till botten och bli där, till du tappar om till flaskor.
På min tid vill jag minnas att man gjorde en omtappning till annan hink efter någon vecka eller två om man hade egenkrossade druvor. Sen en saftsil som avskiljare. Därefter så lite syrekontakt som möjligt.