Jättegrumsigt när jag ska buteljera?!

Har bryggt 16 batcher, men gjort uppehåll sedan pandemin. Nu skulle jag börja igen - inför stor jubileumsfest. Viktigt, alltså!

Köpte ett kit från Humlegården (Sommar APA) men lade på en 50 g torrhumling 5 dagar i slutet.

Nu när jag skulle buteljer såg inte jäskaret ut alls som jag minns det! Var ett (rätt tunt, men ändå) lager grums på ytan. Och när jag. började överföra från tunnan till falskorna med häverten var det väldigt grumsigt. Körde det därför genom saftfilter till ny tunna. Blev mycket väldigt tunt grums. Funderar på om idé att buteljera, eller om någon gått fel?!

Luktar gott, det bubblade Men mindre än vanligt om jäsröret, dock ej i samband med torrhumlingen) och OG/FG ungefär som receptet (4,2%)

Något man kan. göra, eller är det bara att buteljer och se vad som skett? Hur det blir?

Tacksam

Ulf

Sv: Jättegrumsigt när jag ska buteljera?!

Luktar det gott, och smakar det gott? Ja då skulle jag buteljera.

Det finns ju viss risk för onödig oxidering om man för över mellan kärl och via saftigare etc. Men ni får smaka och se, och kanske inte lagra så länge.

Någonstans har jag för mig att Ekstedt har kommenterat det där om en grumlig hinna som kan bildas ibland, någonting cellulosaliknande. Om det kan var någonting sådant.

Ibland är det jäst som inte vill flocka sig, och ibland är det ngt annat.