Seg start trots förkultur, WLP830
Hej!
Jag har nyligen gått över till att göra förkulturer inför bryggningar. Jag gjorde en lager som jag uppskattade mycket med hjälp av WLP833 och en stor förkultur på denna. Nu vill jag testa WLP830 och köpte ett rör i min lokala butik. Jästen var drygt 4 månader gammal så jag stegade upp den i två steg. Allt gick bra och jag ställde den på kallkrasch. En sak som jag märkte direkt var att denna jästen klumpade ihop sig mycket mer. Det var liksom stora kakor som fick ruskas om i mellansteget under förkulturen.
Hur som helst, bryggdagen gick helt OK och efter kylning till 15°C (kom inte ner mer) så förde jag över till jäskärlet och satte in det i kylen för att komma ner till pitchtemperatur (7°C). Nu råkade det bli så att det blev närmare 6°C på morgonen men jag syresatte med syrgas, dekanterade förkulturen, virvlade upp jästen och tillsatte den. Kylen är framöver ställd på 8°C som blev kanon förra rundan med WLP833.
När jag kom hem efter jobbet så var det fortfarande dött. Förkulturen är stor, ca 600 miljarder celler, så jag trodde verkligen att den skulle kicka igång nästan direkt. Den hade stått ett dygn i kylskåp för att sedimentera så den borde vara pigg.
Problemet här är ju att jästen lägger sig som en kaka på botten! Det är ju inte bra. Nu jäser jag i en Fermzilla All Rounder så det var bara att ta tag i handtagen och börja snurra runt vörten för att virvla upp kakan. Bra träning! Jag gjorde detta på kvällen när det hade gått ca 14 timmar (då såg det dött ut) och nu på morgonen så hade det börjat bygga liiiite tryck. Jag skakade om en gång till och sänkte spundventilen något och det började pluppa i min "jäsövervakare". Kör bara ca 0,2 bar i början för att vara snäll mot jästen.
Lång jäkla utläggning detta, men jag funderar såklart på om detta är normalt. Ett storbryggeri har väl inte omröring i jäskärlet? Om jästen hinner lägga sig som en kaka i botten innan den kickar igång så är väl det negativt eftersom den inte får kontakt med vörten? Eller hade den kommit upp i suspension förr eller senare? Pitchade jag kanske lite för kallt? Tyskarna jäser väl ännu kallare ibland...
Nu håller jag bara tummarna för att det rullar på!