Jäst

Hej!

Om jag köper en flytande jäst kan jag innan jag använder den dubblera eller trippla den för att slippa köpa fler påsar till kommande bryggningar?
Jag är medveten om att jag kan ta jästen från jäskärlet och tvätta den efteråt men är det bättre än att eventuellt göra något innan jäsningen?

Sv: Jäst

För det mesta använder jag flytande jäst, och gör en förkultur på den.

Jag tar helt enkelt någon deciliter av förkulturen och häller i en burk för kylskåpsförvaring till nästa bryggning, och då gör jag samma sak igen.

I kylen håller jästen gott och väl någon månad.

Det gäller då att planera det man brygger såklart, så att jästen passar.

Ah snyggt, tack för svar.
Det innebär att jag gör en förkultur på tex 2 liter och sparar 3-4dl i en glasburk i kylen till nästa, räcker det? Tänkte göra lite mindre satser på ungefär 10-12 liter och runt 5%.

Det kan nog räcka med 1 liter till den mängden vört, och spara ytterligare 1-2 dl.

Om du sen odlar igång den ett par tre dagar innan bryggningen nästa gång brukar det gå bra. Åtminstone för mig.

En risk med återanvändning i flera led är ansamlingen av s.k. "petite"-mutanter - jästceller som har tappat sina mitokondrier. Detta sker med olika frekvens för olika jästsorter och kan ansamlas om jästen endast får växa anaerobt. I närvaro av syre så växer de intakta jästcellerna så pass mycket bättre att de konkurrerar ut petitemutanterna. De mitokondrielösa cellerna får andra egenskaper än de med mitokondrier, vilket påverkar den öl som de är med att producera. Man kan följa andelen petite-mutanter genom att sprida lämpligt antal jästceller på fast medium (vört-agar) och räkna andelen små jämfört med stora kolonier som växer upp (det är kolonimorfologin (liten) som har givit upphov till namnet "petite").

På större bryggerier följer man andelen petite i jästen mycket noga och återanvänder jäst upp till ett visst värde som bryggeriet har bestämt, sedan kasseras den - och blir kanske till Marmite, Vegemite, eller annan produkt.

Här är en länk till en text där man kan börja läsa om fenomenet "petite"-mutanter.
https://link.springer.com/chapter/10.10 … 69126-8_14