Hjälp en nybörjare

Tjenare som trådens ämne lyder så är jag helt ny inom detta och köpte lite grejer av en person bland annat en 20 liters gryta med termometer och tappkran men min fråga är nu han påstår att han brukade köra 20 liters satser i den kan man göra det ? Han sa att han kokte ca 16 liter till typ 13-14 sen spädde han upp jäskärlet med det som saknades går det ? Eller har jag blivit lurad ? Tack på förhand det är inte lätt att va ny

Sv: Hjälp en nybörjare

Hej, och välkommen in i bryggarvärlden!

Den du köpte av har rätt, man kan göra så.

Tänk di att du kokar i en timme, vilket är det vanligaste, så ångar 2,5 -4 liter bort. Står du ute och det är båda kallt och blåser kokar mer bort, inomhus lite mindre. Då kan du spä på med mer vatten efter koket.

Jag råder dig att köpa eller låna en bok om hembryggning. Det finns flera bra på svenska, och även engelska. När du läser en sådan förstår du vad som händer när man kokar bl a, och övriga delar i processen, vilket gör det lättare att anpassa metoden efter den utrustning man har.

Du har t ex termometer i grytan, tänker att du kanske mäskar i den och antingen lakar eller lyfter ur en påse med malten i? Varianter på mäskning som båda fungerar bra.

Webbutiken på den här sajten har böcker, eller så kanske det är någon som vill sälja sin till dig.