Varför jäser det inte?

Gjorde 20 liter vört på 4 kg Brown ale och 1 kg Carared. Tappade över till jäskärl och tillsatte 2 dl ölsocker och 1 pkt Wyeast American ale (utgånget datum) och rörde om med motorvisp. Temperaturen i lokalen var bara 17C. Jäsningen kom inte igång så efter 3 dar tillsatte jag ett pkt Wyeast English ale (också utgånget datum). Efter ytterligare några dar tillsatte jag två dl socker  och ett pkt Mangrove Jack (färskt datum) och rörde om igen. Nu är temperaturen 20C men jäsningen kommer inte igång.
Vad gör jag för fel?

2 Senast ändrad av Perwaste (2023-02-24 17:21:41)

Sv: Varför jäser det inte?

Troligen för att jästen är för gammal i första skedet.

Meeen, hur gammal var jästen, och hur har den förvarats?
Har du kollat att inte locket till hinken och packning till jäsrör inte läcker? Vanligt fel i så fall.

Du behöver inte ha i mer socker, allt finns redan där. Sen kanske det blev vört  ed högt og? Då kan det ta lite mer tid.

Ser du någon liten skumrand vid kanten av hinken? Provat att skaka hinken kraftigt, med locket på?

Eller så har du helt enkelt kvar för mycker rester av diskmedel eller annat rengöringsmedel kvar i utrustningen.

Sv: Varför jäser det inte?

Det stora felet du gjorde var att tillsätta gammal flytande jäst utan att göra förkultur.

MJ-jästen borde starta, men MJ är ökänd för sega starter och ibland också klen utjäsning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Varför jäser det inte?

Jästen från WY var från c.a augusti -21, och jag har dubbelkollat at locket inte läcker.
Jag rörde om ordentligt med borrmaskin med färgblandare som jag desinficerat, för att syresätta.
Kan gammal jäst förstöra kulturen? Jag tänkte att även om den inte jäser så kan den bara ligga passivt däri.
Kan det ha varit för kallt i garaget? Behöver jag höja över 20/21 C? Ska jag röra om igen och ha tålamod?

Sv: Varför jäser det inte?

Att syresätta en gammal jästkultur hjälper inte för att få igång den. Det enda du åstadkommer är att oxidera vörten.

Att ha en massa inaktiv jäst i vörten i onödan äringet vidare, men det kommer inte påverka den nya jästen negativt.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Varför jäser det inte?

Så där pass gammal jäst kräver nog en förkultur. Då ser du även att den fungerar. Tror även att de var onödigt att tillsätta socker. Bara ta nya tag, lycka till.

Rama skrev:

Gjorde 20 liter vört på 4 kg Brown ale och 1 kg Carared. Tappade över till jäskärl och tillsatte 2 dl ölsocker och 1 pkt Wyeast American ale (utgånget datum) och rörde om med motorvisp. Temperaturen i lokalen var bara 17C. Jäsningen kom inte igång så efter 3 dar tillsatte jag ett pkt Wyeast English ale (också utgånget datum). Efter ytterligare några dar tillsatte jag två dl socker  och ett pkt Mangrove Jack (färskt datum) och rörde om igen. Nu är temperaturen 20C men jäsningen kommer inte igång.
Vad gör jag för fel?

Sv: Varför jäser det inte?

OK, tack för svar. Det har fortfarande inte börjat jäsa så jag häller ut och börjar om.

En annan fråga: hur länge håller malten om man lagrar den svalt och torrt och mörkt? Jag menar då helkornsmalt.

Sv: Varför jäser det inte?

Har du mätt SG?

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/