Hur tolkar jag värden refraktomätare

Hej
Nybörjare här.
Jag letade på fabrikantens websida, sökte i forumet här och överallt. Men hittade inget svar.
Bara metoder att räckna jag förstår ingenting av, är ju ingen tekniker.

Jag har en refraktomätare, köpte den eftersom jag läste det är viktigt vid BAB metoden. Vet inte varför, men jag gjorde det.

Så jag läste ’bruksanvisning’ kalibrerade mätare, och jag gjorde en mätning efter hela bryggprosessen var klart. Alltså innan kylning och hälla över vätskan i jäsfatet en glas behållare.

Men vad nu?
Vad betyder siffrorna?
Vad kan jag göra efter mätningen, hur tolkar jag siffrorna?
Ska jag nu mäta min öl också? Och vad sen?

Tack för svaret.

Sv: Hur tolkar jag värden refraktomätare

Du har nytta av den när du brygger på så sätt att du ser vad du får för utbyte av mäskningsprocessen.

Det blir ett värde synligt om du tar ett par droppar på, tittar in i ett ögat. Ett streck visar sig, ochdet värdet skriver du ned.

Såklart finns det fler än en skala, men det går att översätta det värdet. Brix, Plato och Öchsle är de som används. I forumsdiskussioner och recept på de här breddgraderna är Öchsle vanligast.

Under, och efter jäsning, är det sämre med refractometer. Detta pga att det blir en annan densitet och ljusgensomsläpp (mkt enkelt förklararat) när det jäsbara sockret förvandlats till bl a alkohol. Då är den gamla hederliga hydrometern bäst, även om det finns omräkningstabeller även för refractometer i slutet av jäsningsprocessen.

Jag tycker mest att mätning av  PB, OG och FG till största delen är av intresse för att se om man gör rätt i det man gör, om man kan upprepa bryggningar med samma resultat, undvika felaktiga metoder och övriga förbättringar.

Hej och tack för svaret.
Jag förstår att jag kan mäta, och det gjorde jag.

Men sedan?
Vad betyder siffrorna? Hur tolkar jag den?

Är tex ’50’ dålig eller bra?

Finns någonstans en tabell var jag kan se vad sifforna betyder?
Allt är så mystiskt ……

Jag råder dig att låna eller köpa en bok, och läsa vad som händer när man brygger.

Det finns utmärkta böcker som vänder sig till hembryggare som håller på att lära sig hantverket. T ex har det här forumets litteraturavdelning några:

https://shop.humle.se/litteratur/larobo … k5JTdEJTdE

Den som Lindh har skrivit är enkel och bra.  Jag har även en hemma som Hughes har skrivit, och den är också bra.

Läs någon bok först, då klarnar rätt många saker.

Har du 5 kg malt kan Öchslevärdet 50 vara bra. Är det på 4 kg kan det vara förvånansvärt bra, medan det på 6 kg kan var mindre bra. Beroende på en mängd faktorer, hur mycket vatten etc.

Tack ska du ha.

Kan du kanske berätta i vilken av de böckerna det är att jag kan hitta en händig tabell?
Svårt att känna innehållet, och de finns troligen inte i biblioteken …..

Hoppas det går!

Tack för hjälpen så länge!!

Om vi tänker att du brygger en standardöl, bara med basmalt, och får värdet 50 ö.

När ölen slutat jäsa mäter du med hydrometern och får värdet 10 ö.

Mellanskillnaden är alltså 40 ö. Då tar du 40 och delar med 7,5=5,33

Du har en alkoholhalt på 5,3 % volym.

Men för att veta om det är bra eller inte finns det ju en mängd faktorer som spelar in. Mängd malt, sorts malt, malningsgrad, pH, temperaturkontroll, jäsmiljö, jästens kvalitet, vattnets kvalitet och vidare ut i oändligheten känns det som.

Alltså kan inte frågorna besvaras hur lätt som helst. Du bör investera i en bok, eller kanske dammsuga nätet efter bryggkurser . Då blir det lättare att formulera frågor och få bra svar.

Även att söka på det här forumet i trådar som redan är skrivna kan ge rätt så bra kunskaper.

Det är verkligen inte min avsikt att verka snipig här, tvärt om hälsar jag dig välkommen till en spännande värld! Hur har du kommit in i den, färdig sats med ingredienser, utrustning och recept?

Det instrument absolut skall vara det sista som går sönder för mig är termometern. Rätt temperatur och ungefär rätt tid leder oftast till bra resultat.  Allt annat kan improviseras.

Hej och tack igen.

Ja, jag var nyfiken och köpte en färdigt sats, krossad malt, humlepellets och en liten påse med torr jäst.
Delade recept i 2 eftersom det gick inte att brygga 20 liter på en gång. En så stor grytta har jag inte ;-)
Svåraste var nog att hålla temperaturen rätt (en timme 67°), jag menar att isolera gryttan med handduker funkar inte så bra. Kan vara att jag köper en isolerad grytta 25 ltr.

Nu håller glasbehållare med vattenlock på att bubbla. Vi får se hur det blir till slut …..

Du kan ju alltid skära till liggunderlag och vira runt grytan, och en bit över locket, fästa med spännband eller liknande.

Billigare och bättre att testa sig fram så, och om intresset håller i sig och ökar blir det oftast en automatisk stegring vad gäller utrustning.

Och det där med 2 delar, det stämmer, allt är linjärt skalbart både upp och ned.

Du får hålla oss underrättade om resultatet.