vattenkvalitet

Jag är ny öl bryggare och undrar vad ska jag tänka på när det gäller vattnets kvalitet?

Sv: vattenkvalitet

I all enkelhet betyder det inte så mycket om du har kommunalt vatten.

Har du eget vatten kan det vara värt att studera det mer.

Återkom med det du har så tar vi det därifrån.
Och välkommen in i hembryggarsvängen smile

Sv: vattenkvalitet

Hej "Perwaste",
Tack för inlägget. Jag har tillgång till både eget vatten och kommunalt. Bor i Kristianstad.
Är det några särskilda värden jag bör ha koll på om jag använder eget vatten?

Sv: vattenkvalitet

Hej! Din fråga besvaras inte med lätthet, eftersom är så många värden som hänger samman på lika sätt.

Jag tycker du ska brygga med det kommunala vattnet och få ordentlig kläm på metoder och skillader dem emellan.

Efter det kan nästa steg vara att justera pH. helt enkelt mäta, antingen med de enklare remsorna, eller med dyrare instrumenten. För de flesta kommer man långt med remsor.

Vill du gå vidare, ja då bör du ta fram din vattenanalys, samt läsa på ordentligt om vad det innebär att vattenbehandla. Det finns bra böcker, mer eller mindre avancerade.  T ex Gustav Lindhs bok (tror väl att den finns bl a här på Humle?) är väldigt enkel att läsa och förstå om den saken. Men det tar allt ett par läsningar innnan man inser vilket träsk man trampar ned i, innan man kan navigera sig vidare i.

Själv har jag eget vatten, och det kan jag säga är "extra allt". Bra att brygga stout, men där tar det stopp.

Därför har jag ett osmos(omvänd)filter för den saken.  Eller när jag inte ids eller hinner har jag en dunk som jag fyller med osmosvatten på en större djurbutiks akvarieavdelning. Bra mycket enklare med kommunalt vatten, men det har inte jag

Som sagt, vill du veta mer är det bästa att söka informationen i litteraturen.

Sv: vattenkvalitet

Hej, Tack för informationen. Jag börjar med kommunalt vatten, men osmosvatten verkar vara den långsiktiga lösningen. Vilken storlek eller märke har du på din osmosmaskin/filter?

Sv: vattenkvalitet

Jaha du, det kommer jag inte riktigt ihåg...... men för mig tar det 3 timmar att få fram ca 27 liter. Och då spolas det ju ut sådär en 75-100 liter för att få fram det.

Den kostade ca 1300 kr, och köptes hos en akvariegrossist. Den har två förfilter typ Björnfilter samt den överliggande membranfilteret.   

Dunken måste du ju ha i alla fall, men om du har möjligheten att köpa det vattnet är det ju inte så dumt att testa det först, innan du ger dig in i investeringssvängens dyrare karusell.

På Zoo i Bromma kostar det 1 krona litern, och borde väl ligga på liknande hos andra liknande faciliteter.

Sv: vattenkvalitet

Hej Perwaste,
Tack för all information. Mycket bra och tydlig. Ser fram emot första bryggningen.

Sv: vattenkvalitet

F ö, admin kanske kan flytta över denna tråd till rätt del av forumet?