Stoppa utjäsning?

Månadens hyperfokus för mig verkar ha blivit egen cidertillverkning och som total novis inom bryggeri är det minst sagt en hel del att läsa. Finns dock en grej jag inte blir klok på. Hur mycket jag än googlar.

När cidern jäser ut försvinner allt socker vilket gör att den uppfattas som torr. Korrekt? Jag är inne på att göra lite sötare cider men undviker gärna andra sötningsmedel än socker. Har förstått att vissa tillsätter socker eller ojäst must vid flaskning men resulterar inte det i kolsyrejäsning (rätt ord?)? Finns det en "sweetspot" med sockermängd som gör att cidern kolsyras i flaskan men där sockret inte försvinner helt?

Bonusfråga: hur undviker man att flaskor exploderar när de kolsyrejäser? Misstänker att det gäller att inte tillsätta för mycket socker men hur mycket är för mycket?

Förklara gärna som om jag vore 5 år gammal.

Tack på förhand!

Sv: Stoppa utjäsning?

Det är generellt väldigt svårt att göra en icke-torr cider som kolsyrejäses. Kolsyrejäsning kräver ju aktiv jäst, och normalt kommer den äta upp allt jäsbart socker. Så då krävs det ojäsbart fast samtidigt sött socker, och det är väl egentligen bara laktos och olika sötningsmedel som gäller då, och ingetdera är särskilt attraktiva alternativ för de flesta.

Det finns förvisso metoder att få cidern att sluta jäsa på ett högt SG med gott om jäsbart socker kvar, sök på "keeving" och "nutrient deprived fermentation" t.ex. Men då gäller ju också att veta var SG kommer stanna och anpassa flaskningen därefter.

Det bästa sättet är att stoppa med jässtopp vid lämpligt SG samt tillföra kolsyra utifrån. Man kan även låta det jäsa ut, tillsätta jässtopp och eftersöta med must.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Stoppa utjäsning?

Tack för det! Då kanske det får bli jässtopp och kolsyra med SodaStream. Iaf till den första batchen. Är inte jättesugen på att punga ut pengar på ett corneliusfat riktigt än.

Tack!