Eftersötning av cider

Har provat cider för 1:a gången med att pressa must från Åkerö resp Ribston och gjort 2 olika jäsningar med två olika jäst. Nu tänkte jag eftersöta cidern något och undrar vad som erfarna cider tillverkare rekommenderar.  Min tanke är också att göra en kolsyre jäsning av cidern när den är upptappad på flaska. Tacksam för alla tips och synpunkter.

Mats

Sv: Eftersötning av cider

I den här tråden i forumet finns diskussion om den saken:  https://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=7846

Det finns ett par andra inlägg också, om du söker på det. Men titta lite på Weinkellers metod.

Hej, var hittar jag info om metoden du tipsade om

klicka på länken, och bara ett par inlägg ned har Weinkeller ett där han beskriver lite, bl a om stevia som sötningsmedel och sockerlag för själva jäsningen. Eller tvångskarbonering i fat.

Själv sätter jag till strösocker vid flaskningen, så blir det naturligt kolsyrat.  Här beror det ju lite på hur mycket kolsyra man vill ha såklart, men jag brukar peta i ca 3,5 - 4 g socker per halvlitersflaska. Då blir det ganska mycket kolsyra.  Och jag låter allt jäsa ut helt, men så gillar ju jag riktigt torra cider också.  Då behöver jag inte heller pastörisera eller hålla på med andra sötningsmedel.

Såg vad du menade straxt efter jag skrivit frågan.

Jag har provat med att eftersöta med maltodextrin i en sats samt laktos i en annan. Därefter en 3 gram sockertablett i en 50 cl flaska. Tanken är att de nu skall få stå mörkt o svalt ca 6 - 8 grader till påsk efter 2 veckor i värme vid upptrappning. Spännande att vänta in resultatet.

Tror du det blir någon skillnad mellan de olika sötningmedlen jag använt?

6 Senast ändrad av Perwaste (2022-12-13 07:03:32)

Jag har inte gjort det med något av de två du använt, bara med stevia.

Du får gärna meddela resultatet!

Återkommer med besked när jag gjort en provsmakning.

8 Senast ändrad av ekstedt (2022-12-13 18:38:03)

mats.anara skrev:

Såg vad du menade straxt efter jag skrivit frågan.

Jag har provat med att eftersöta med maltodextrin i en sats samt laktos i en annan. Därefter en 3 gram sockertablett i en 50 cl flaska. Tanken är att de nu skall få stå mörkt o svalt ca 6 - 8 grader till påsk efter 2 veckor i värme vid upptrappning. Spännande att vänta in resultatet.

Tror du det blir någon skillnad mellan de olika sötningmedlen jag använt?

Jag tror det blir en enorm skillnad. Laktos är nästan 10x sötare än maltodextrin. Så förutsatt att du har tillsatt tillräckligt med laktos så kommer den ha en tydlig sötma, vilket knappast kommer vara fallet med maltodextrin.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Ok, jag använde samma mängd 1 kg  till ca 12 l must. De olika musterna upplevde jag som ungefär lika söta när jag provade mej fram.

Det blir spännande att smaka slutresultatet. Hade tänkt mej vänta till påsk, är det ok enl din uppfattning eller kan prova tidigare eller skall jag ge dem mer tid?

Oj, det var rejäla mängder, då kanske maltodextrinet t.o.m. kan göra avtryck. Tror dock att laktosen kan bli väl påträngande. Hälften hade fortfarande varit ganska mycket.

Ser ingen anledning att vänta ända till påsk för att provsmaka. Låt flaskorna stå varmt så att de kan utveckla kolsyra och provsmaka sedan.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

ekstedt skrev:

Ser ingen anledning att vänta ända till påsk för att provsmaka. Låt flaskorna stå varmt så att de kan utveckla kolsyra och provsmaka sedan.

Håller med Ekstedt. Lagring som så av cider ger inte någonting; det är mer av sedimenterande skäl och för att få den blank.  Ingen smakvinst i sig. Däremot tål den lagring längre eftersom den inte lider av oxidering, jämfört t ex med öl.

Ok, det kanske blev för mycket, vi får se. Jag vill ju inte ha en söt cider bara lite rundare.

Hur lång tid tar det för kolsyran att utvecklas så att det blir lite bubbel, det syns ju ingenting i flaskorna.

Det tar väl en 10-14 dagar, men det beror ju också på hur lång tid det stått utjäst och vilat innan flaskning.

Men har den bara stått ett par veckor innan flaskning borde det gå på två veckor i rumstemperatur.

Man ser sällan långvarigt skum i cider i allmänhet, och egentligen närapå aldrig i flaskor eftersom cidern då står i tryck.

Cidern har inte den skumhållande konsistensen som till exempel öl kan ha.

mats.anara skrev:

Ok, det kanske blev för mycket, vi får se. Jag vill ju inte ha en söt cider bara lite rundare.

Skulle det nu bli lite för sött kan du ju alltid köpa någon knastertorr cider på Bolaget och testa att blanda. Det har jag gjort någon gång, fast tvärt om.

Då hade jag en alldeles för torr, och dessutom för syrlig, cider, men fick till en bra blandning med en sötare  från bolaget. Men det gör man i glaset, eller tillbringare, gång för gång.

Så har jag för övrigt gjort med öl också, med utmärkt resultat. Då fick jag ett alldeles för maltigt och starkt öl än jag önskade. Men en blandning med ett välhumlat folköl gav ett riktigt gott öl tillsammans.

Tack för tipsen, skönt att jag inte behöver vänta till Påsk, lite nyfiken är jag eftersom det är mitt 1:a försök med cider.

Har inte gjort öl någongång men det skall jag också prova, måste bara få tillräckligt med flaskor????

Provade min cider under julen, mkt nöjd med resultatet. Vi kunde inte upptäcka någon större skillan i sötma mellan maltodextrin resp. laktos. Vi tyckte det blev som önskar en lite rundare smak men inte alls sött.

Jag har använt två olika jäst där det ena gav en lite mer spritsig cider med lite mer karaktär. Kan kanske även bero på musten, den ena Åkerö äpplen och den andra Ribston som var betydligt sötare än Åkerö trots att äpplena upplevs som betydligt syrligare än Åkerö.

I alla fall så har mitt första försök med cider givit blodad tand så jag längtar redan till hösten för nya äpplen. Skall bli intressant vid nästa prov om mina två cider har utvecklats något under lagringen.

Vad kul, grattis!

Vilka jäster använde du?

Jag använde Fermentis SafCider AC-4 till Åkerö  samt Cider Mangrove Jack's M02 till Ribston. Bägge startade snabb och jäste ut cidern helt.

Aha, MJ 02 har jag också använt, och det tycker jag också är en utmärkt jäst för min smak.