Jäsning startar inte
Jag har gjort en Tjeckisk pils.
Pilsnermalt, Saazhumle och med jästen Wyeast 2278 Czeck pils.
Den har nu stått i 3 dygn i 13 grader C.
Ingen som helst aktivitet.
Vad kan ha gått fel och vad kan man göra?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jäsning startar inte
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag har gjort en Tjeckisk pils.
Pilsnermalt, Saazhumle och med jästen Wyeast 2278 Czeck pils.
Den har nu stått i 3 dygn i 13 grader C.
Ingen som helst aktivitet.
Vad kan ha gått fel och vad kan man göra?
Intressant! Jag har nyligen själv haft problem med Wyeast, i mitt fall 2308 som inte ville starta på en hel vecka. Jag smackade påsen innan jag började brygga min oktoberfest lager och tänkte att den väl blåser upp under tiden (den var mindre än en månad gammal) men det hände inte mycket så jag väntade ett dygn för att kolla om nåt skulle hända. Den blev marginellt tjockare men jag behövde ju jäst i min vört så jag slängde i den i alla fall. Den luktade inte jättebra men jäst brukar ju inte lukta nåt vidare så jag hällde i den ändå.
Efter ytterligare 6 dagar hade fortfarande inget hänt, ingen krausen och ingen aktivitet i jäsröret så jag la i ett paket Fermentis W-34/70 istället, vilket fick det att börja jäsa efter 8-12 timmar nånstans, minns inte exakt. Vörten jäste sedan på en dryg vecka i ungefär 12 grader.
Det var *andra* gången jag haft problem med den jästen men i det första fallet tänkte jag att det kanske var för att den var gammal för den var någon månad efter utgångsdatum. Denna gång var jästen färsk men den funkade inte i alla fall!
Det verkar som att 1) antingen har Wyeast ett kvalitetsproblem som de inte har upptäckt, 2) transporten till Humle har varit bristfällig eller 3) hanteringen hos Humle är bristfällig.
Jag har använt White Labs tidigare när jag använt flytande jäst och de har alltid funkat ypperligt. Dessa har jag beställt både från Humle och från andra ställen därför tror jag inte 3) är boven här. Jag misstänker 1).
Det skulle vara intressant att höra om fler har haft problem med Wyeast på sistone.
Hade du fått igång jäsningen i paketet, eller hade du i allt i vörten utan att starta den?
Ett paket, men hur stor sats bryggde du?
Det kan ta lite tid om man startar jäsningen i 13 grader, och kanske inte fått i så mycket syre, dvs skakat om den rejält, kört med akvariepump etc.
Prova att ta ut hinken och låt tempen stifa någon grad, skaka om hinken rejält ett tag, så får vi se om det kommer igång.
Det krävs lite mer pigg jäst när man jäser lager jämfört med den varmaren alen.
Det tyder på att jästen inte var i särskilt bra skick. Förkultur på flytande jäst är alltid att rekommendera, då behöver man inte oroa sig för dålig jäststart.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jäsning startar inte