Maltens värmekapacitet

Hej bryggare!

Vad är en rimlig skattning av maltens värmehållande förmåga relativt vattnets? Med mina egna temperaturmätningar har jag kommit fram till lite vad som helst. Min termometer är kanske inte i toppklass. Eller varierar det betydligt med malttypen? Jag tyckte mig först se att kornmalt höll värme drygt hälften så bra som vatten, men med vetemalt senast så hamnade mäsken flera grader över det förväntade värdet.

"Strike Temperature Calculator" på sidan http://www.haandbryg.dk/mashcalc.html använder tydligen ett förhållande på två till fem (40%). Exempelvis: ett kilo malt vid 20 °C som blandas med en liter vatten vid 90 °C kommer att mötas vid 70 °C då malten värms fem sjundedelar av temperaturskillnaden, samtidigt som vattnet kallnar två sjundedelar. Stämmer det med era erfarenheter? Går det an med ett enklare förhållande, säg 1:2 eller 1:3?

MVH
R.

2 Senast ändrad av Kalle (2006-12-03 08:24:24)

Sv: Maltens värmekapacitet

Hej,
Det varierar säkert med typen av malt, men jag tror inte att variationen är särskilt stor. Själv använder jag värdena malt=2kJ/kg och vatten=4,18 kJ/kg och det verkar stämma ganska bra, åtminstone för malt som i huvudsak består av kornmalt. Jag har ännu inte bryggt veteöl där vetemalt är en stor del av maltgivan så jag får reservera mig på den punkten.
En sak att tänka på är att det tar ganska lång tid innan man har en stabil temperatur i hela mäsken. Det verkar som om det är dålig värmeledning mellan maltkornets inre och omgivningen vilket gör att det tar tid. Jag gissar att det går fortare ju finare krossningen är, och a och o är att man rör om hela mäsken ordentligt.

Jag har förvisso inte lagt ned så mycket krut på denna biten ännu utan kör på lite förenklingar men 2 kJ/kg/C låter mycket bara för malten. Jag misstänker att det är din effektiva värmeförlust även inkluderat mäsktunnan värmeupptag etc? Då stämmer det med ungefär hur jag brukar räkna.

Jag kommer inte ihåg varifrån jag fick min siffra på 1.6 kJ/kg/C men jag har även sett siffror nedå 1.2 kJ/kg/C för malt.

Antingen kan man ju göra en medelsiffra, som tar hänsyn till värmeförluster inte bara till uppvärmning av malt, utan också mäskkärl. Då låter 2 kj/kg/C rätt rimligt tycker jag. Men då beror det också på mängden mäsk man har i tunnan.

Alternativt kan man dela upp värmeförluster i malt uppvärmning, samt tunna, samt ev andra värmeledningsförlutser.

Jag kör med förenklad variant som jag egentligen inte haft tid att justera in än, men det brukar bli rätt ok ändå.

Jag kör med 1.6 kJ/kg/C för malten, och 2 kJ/C för mäsktunnan. Men när jag får tid hade jag tänkt gör en noggrannare modell och lite mer seriöst räkna in värmeutbytet till vattnet mellan utlopp och falskbotten också. Det hanterar inte mina nuvarande uträkningar på ett korrekt sätt. Men trots det så brukar det bli ok.

Så förutom maltens värmekapacitet, måste man räkna på mäskkärlets värmekapacitet (och temperatur! dvs är det förvärmt eller inte, etc), och ev andra värmeförluster.

Men i praktiken tror jag många använder ett "effektivvärde" som bakar in allting, mäsktunna och andra förluster. Men det kan isåfall skilja från bryggare till bryggare. EFtersom alla har olika utrustning.

Just nu hittar jag inte typ värdet för torr malt men jag inbillgar mig att det torde liggar kring 1.2-1.6 kJ/kg/C? Men om jag inte missminner mig kan även där finnas en komplikation om man jämför för och efter förklistringen, dvs att värmekapaciteten kan ändras en aning. Men jag har inte dragit i det. Kanske är dte försumbart.

/Fredrik

4 Senast ändrad av Kalle (2006-12-03 15:35:59)

Hej,
När jag trimmade in mäsk- och lak använde jag till en början ett värde som jag hittade i Palmers "How to Brew" 2:a uppl sid 194.
Det är en formel för "step infusion" där det går att räkna fram hans antagande för maltens värmekapacitet. Omvandlat till metriska mått fick jag fram värdet 1,76 kJ/kg/C eller 0,42 kcal/kg/C.
Det sista stämmer hyggligt med vad Ratatosk nämner ovan.
Verkligheten gav ett annat resultat och jag höjde då värdet till jämnt 2 vilket visat sig stämma väl. I det ligger säkert allsköns förluster och egenskaper i själva utrustningen men eftersom avvikelsen är liten har jag inte lagt någon möda på att dela upp det i olika komponenter. Jag brygger alltid samma vörtvolym och OG ligger mestadels i ett intervall 50-70 och då är detta bra nog.
Vilken kalkylmodell man än använder tror jag inte att man kan komma åt värdena för utrustningen på annat än empirisk väg.

5 Senast ändrad av Ratatosk (2006-12-03 19:30:27)

Tack för era svar! "Strax under hälften" kan det väl sammanfattas med. 2 kJ/kg/°C ger i det närmaste förhållandet 1:2, förhållandet 2:5 betyder knappt 1,7 kJ/kg/°C.

Nu senast mäskade jag i jäshinken och tog ut dekoktioner till stora kokgrytan. Det visade sig att jag var för försiktig med uttagen och fick göra flera mindre kokningar för att få upp temperaturen. Det är iofs. logiskt, eftersom dekoktionerna är "torrare" än resten av mäsken. Jag tror att skattningarna här kan hjälpa till med att få rätt känsla för proportionerna. En välkalibrerad termometer ska jag nog också utöka min spartanska utrustning med.