Klämma BIAB

Hej

Jag och kompisen har bryggt i vårt hemmagjorda bryggverk i ca ett år och man lär sej ständigt nya grejer. Två saker blir vi däremot inte kloka på:
1. Hur mycket ska man klämma ur bryggpåsen efter mäskning och lakning, det verkar råda delade meningar om detta. Eronsson, vår västsvenska guru, skriver i en av sina böcker att den ska kramas ur. I hembryggarfilmer på youtube ser man hur folk knölar ur så mycket det går. Vår lokale leverantör påstår att man bara ska låta bagen rinna av av sej själv.
- Vad är rätt i denna fråga?

2. Temperaturen är ju viktig i vårt hantverk. Men vi har jättesvårt att hålla en jämn temp i hela vårt isolerade verk. Det kan skilja på fem grader mellan toppen och botten. Finns en tröghet i hela batchen.
- Hur mycket diff är acceptabelt?
- Håller ett fabriksverk en önskvärd temperatur? Och hur går det till i så fall?
- Är det ok att röra i mäsken, det jämnar ju ut temperaturen till en rimligare nivå?

Sv: Klämma BIAB

1. Jag har inte bryggt biab, svårt att uttala mig. Har svårt att tro att det kan skada med viss klämning. Men jag vill minnas att andra skribenter varnat för att klämma för mycket. För mig oklart varför.

2. Om det skiljer en två-tre grader från mitten och till kittels är det inget att oroa sig för. När jag bryggde i kärl rörde jag om sakta, kanske två gånger. Och utan plaskande, undvika att röra ned mer syre än nödvändigt i malten.

Bryggverk har ju oftast en pump som cirkulerar vörten, och då hålls temperaturen jämnare, samt ett värmeelement som är temperaturstyrt.

Fast att ha ett kärl som isoleras med liggunderla, filtar eller liknande håller temperaturen väldigt väl. Täck isf även såväl botten som locket med isolering. Det kommer man långt med.

Hej och tack.

- Angående rörandet så sa vår råvaruleverantör att det hade att göra med ovälkomna ämnen som ev skulle hamna i koket och detsamma skulle då gälla för klämmandet om påsen. Att det skulle handla om för mycket syre i vörten var nytt för mej. Men men alltid lär man sej nåt nytt.
- Misstänkte att mäsken cirkulerar i ett fabrikstillverkat bryggverk.
mvh Lars

4 Senast ändrad av ekstedt (2022-01-12 14:29:43)

Larsken57 skrev:

- Angående rörandet så sa vår råvaruleverantör att det hade att göra med ovälkomna ämnen som ev skulle hamna i koket och detsamma skulle då gälla för klämmandet om påsen.

Jag tror helt enkelt att de inte har någon större koll på detta utan bara okritiskt återger något som de har läst någonstans.

Det här med negativa konsekvenser av att klämma på påsen har diskuterats många gånger i hembryggarsammanhang. Det finns väldigt mycket bestämda åsikter men väldigt lite belägg eller faktabaserade argument åt något håll. Det enda relevanta jag har sett var när någon faktiskt räknade ut trycket längst ner i en stor mäskningstank i ett kommersiellt bryggeri. Det var mycket större än vad du skulle kunna uppnå med handkraft.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Jag har slutat att använda min BIAB-påse att brygga i.
Istället så brygger jag i kastrull och använder påsen till att sila och laka.
Detta gör jag i en annan kastrull med ventil i botten, en falskbotten och BIAB-påsen som filter.
Funkar mycket bra. Jag får regelbundet ut 290 OG per kilo ljus malt - eller mer - med denna metod.
Jag mäskar in med 2,5 - 2,75 liter per kg.

Metoden är mycket mindre meckig än att lyfta påse för att rinna av/krama ur som i BIAB.