Kakaonibs i sekundär eller lagringen

Jag brygger en chokladporter enligt receptet i Lindhs "Brygga Öl" och undrar hur jag bäst tillsätter de 100 g kakaonibs som ska i nu på slutet. Det finns ju en risk för oönskade bakterier om man bara häller ner det, en del har föreslagit värma i ugn eller blanda i sprit men jag inbillar mig att det blir bäst om man bara häller ner det i jäskärlet.
När man torrhumlar så tillsätter man ju humlen rakt i så det går kanske att göra lika med malten?
Om man häller i malten fritt i jäskärlet, sjunker det till botten så man slipper få med det vid flaskningen?
Jag är tacksam för råd av dem som prövat på det här.

2 Senast ändrad av Perwaste (2021-12-27 15:27:45)

Sv: Kakaonibs i sekundär eller lagringen

När jag gör Kakaoporter har jag i nibsen när det är en fem-tio minuter kvar av koket.

Sen är ju de i under kylningen och medan vörten står ett tag innan jag tappar över i jäshinken, men då silar jag nibs, humle etc genom bazookan på enklaste sätt. Det brukar bli bra.

Men nu vet jag inte hur det recepter är formulerat och har inte tillgång till boken.

Men det är klart, kyler man snabbt genom motströmskylare blir det ju inte mycket kontakt med nibsen. När man torrhumlar brukar man göra det efter några dagar, troligen samma här?

Nu tittar jag i boken ; i  med nibsen efter en sådär 3 dagar.

Och ja, rakt ned med den. Ölen har redan fått alkohol som motverkar infektioner. Samma som när man torrhumlar helt enkelt.

Tack för svaren. Ska göra som du skriver, hälla det rakt i. Jag har fått rådet att först jäsa klart ölet och sedan hälla i 5-8 g/l i 4-6 dagar. Jag prövar med 8 g/l i 6 dar för maximal smak. Vad det gäller när ölet är färdigjäst är jag lite osäker, det har jäst i fem dar och är nere i 1.020 lite drygt men jag har inte kommit under 1.018 de tidigare två gångerna. Det får nog jäsa vidare i två dar till, sedan en vecka med nibs så blir det totalt två veckor i jäshinken.