Blank IPA eller annan Ale. Gelatin?

Hello beerlovers
Jag gör Ales och jäser i rumstemperatur. Primar och tappar sedan på flaska.
Problemet är att jag får mycket bottensats och hittar bara ett sätt - gelatin. När tillsätter man gelatinet?
Kallkrascha går ju inte för då förstör man jäsningen i flaskan. Tillsätter ni jäst efteråt?

Sv: Blank IPA eller annan Ale. Gelatin?

Har du eget vatten eller kommunalt?

Jag har eget vatten, som har extra allt på alla tänkbara ställen. Då fick jag stor mängd bottensats, men efter att jag brygger med RO-vatten eller tar kommunalt vatten blev jag av med det problemet.

Att kallkrascha går bra, det blir jäst kvar så det räcker. Kolsyrejäsningen fungerar ändå.

Har du stora humlemängder i ölen är det naturligt med lite disighet.

Om du ändå vill ha gelatin i är det 1-2 dagar före flaskning.

Stort tack för svar!
Jag har kommunalt vatten.
Jag trodde Alejäst dog vid låga temperaturer, men då vet jag.

Hej, jästen dör inte i kyla (över 0 C, men frysa va väl aldrig tanken :-) ), men mycket fälls ut, vilket är syftet. Dock kommer det alltid finns lite jäst kvar till primning. Kan kanske ta något längre tid, men min erfarenhet är att det "vaknar" igen oavsett hur klar ölen är.

Även om du inte har ölkyl så försök ha den så kall det går, typ skafferi eller på balkongen (funkar nu på hösten och på våren när det är 0-5 C som kallast). Det klarnar betydligt sämre vid rumstemp.

OCh låt det inte klarna FÖR länge får då kanske du får bort så mycket jäst att det får svårt att prima. 2-3 dagar är nog bra.