Första försöket

Dagen då allt gick fel....
Nytt första bryggverket S40 rengjort flera ggr har gjort biab en gång innan
Leta upp ett lätt recept ganska ljus öl med extra humle och införskaffa råvaror
Mata in värdena i brewfather och skala upp lite till 23 härliga liter  plus lite spill
Börja värma upp 29.5 liter mäskvatten och sedan  i med totalt 7,4 kg malt  luktar härligt i badrummet  och fläkten står på för fullt
Ställa flödet lite lagom och 60 minuter väntan och börjar pilla med kylspiralen och kopplar in den på duschblandare som ger 23grader som minst googlar no chill och tar ett beslut som verkar bra räkna på att  skjuta på humle givorna ca 20 minuter
Lyfter upp maltkorgen som säkert väger 25-30 kg då denna full med vatten och malt höjer temperaturen och låter det rinna ut lite
Lakar ur med 7 litet 77gradigt vatten och tar ett prov som får kallna
Vörten börjar koka och startar klockan 20min till första given... lite imma på fönsternen

Sv: Första försöket

10 minuter har gått och det rinner vatten på fönsteren
Plan B ur med sladden och ut på verandan med brygbverket väger säkert nästan 50 kg tur att jag valde badrummet på nedre våningen
Börjar koka på nytt och ca 20min har gått så i med givan med humle
Kollar värdet på vörten som visat 1.062 räknar ut ca 80% effektivitet klart högre än receptet... Det kommer bli ca 7% elefantöl med humlesmak eller späda på med vatten och vaska en del av ölen... beslutar att höja nästa giva till det dubbla för att väga upp för styrkan..
45 minuter har gått så i med giva nummer 2 av 3 dubblerad såklat.
Frun kommer hem och tycker det var ett dårligt beslut att brygga öl för vi ska ha födelsekalas i morgon och städning hade tydligen varit prioriterat hur man nu kan tänka så.
Sista givan skulle i vid 0 minuter och det blir jobbigt med no chill stänger av efter 60 min och lägget i givan vid 70 grader och släpar in bryggverket i badrummet igen denna gång med frun till hjälp.

Sv: Första försöket

Morgon dag 2 och temperaturen står på 41 grader 29grader ner på 12 timmar stänger av golvvärmen för att det ska gå lite fortare.
Gäster och kalas och kontroll på kvällen visar 28 grader suck
Dag 3 nere på 22 grader och det är för kallt i badrummet enligt frun dax för uptappning i jäskärl skulle visst vara 2 paket jäst och jag har 2 fast av olika sort väljer att tappa upp 21 liter och strö över jack M44 jäst i det kärlet och tappar upp 4 liter i en glas dammejan och i med ett halft paket us05.
Golvvärmen får vara av ett tag till för det jäsa svalare de första 3 dagarna.
Bubblar på fint och det har nu gått 6 dagar sedan starten så golvvärmen är på och temperaturen ska vara runt 21 ett tag nu....
Undrar om man får vaska 25 liter öl  nu när det mesta gått fel ?

//Roget

Sv: Första försöket

Här vaskas ingenting.  Du kommer få tillräckligt bra öl för att vilja fortsätta med det här.

Du har ju redan identifirrat ett par moment som behöver föfbättras till nästa gång, och efter varje metodutveckling känner man sig rätt nöjd.

Det där med imma och fukt inomhus känner jag igen, och därför står jag ute på altanen. Året om.
Lycka till smile

Sv: Första försöket

Låter inte så farligt tycker jag.

Kan man inte öppna fönstret i badrummet? Jag kokar i köket i min lägenhet och har både köksfönster och balkongdörren i vardagsrummet på glänt för att vädra ut ångan.

23 grader i duschslangen hade varit en bra början att kyla med i alla fall, du hade nog fått ner vörten till under 40 grader ganska snabbt i alla fall. Kanske 30 också med lite tålamod. Sedan är det ju inte så varmt ute längre, du kan nog gott ha jäskaret ute på verandan några timmar för att kyla resten.

Vad gäller jästmängd ska man ta dessa riktlinjer med en stor nypa salt, särskilt om man använder torrjäst. Jag brukar bara använda ett paket jäst även om diverse kalkylatorer säger minst två, även för lager. Jag har testat använda två paket några gånger men det ger ingen som helst skillnad på slutresultatet.

7,4 kg malt på 23L ger förmodligen en ganska stark öl ja. Jag brukar använda 4,5-5 kg till en 20L-sats och får då runt 5%. Var inte rädd för att mäska länge särskilt om du mäskar på låg temperatur. 90 minuter på 63-65 är standard för mig.

Sv: Första försöket

rogerkfors skrev:

Frun kommer hem och tycker det var ett dårligt beslut att brygga öl för vi ska ha födelsekalas i morgon och städning hade tydligen varit prioriterat hur man nu kan tänka så.

Såklart du prioriterade rätt! Det är ju ingen idé att städa förrän gästerna har gått, och då måste ju kreativitet vara bättre?!

Sv: Första försöket

Låter som om ni tycket det borde bli öl av detta till slut och det lär ju visa sig om ca 3 veckor

Har nu uppdaterat appen med 80% effiktivitet så då bör jag hamna bättre nästa gång då det ska bli en apa med lite mer lagom alkohol nivå men det får nog dröja någon månad eller två eller om man ska prova en lager men det blir nog närmare sommaren

Kommet brygga ute på verandan från början nästa gång då det är innanfönster på detta hus på vintern och dom är inte öppningsbara och då är det nära till ett vattenutkast med vatten som är 8 grader längtar redan smile