Hell och President med bismak

Hej !

Min kompis och jag gillar Hell och President från Jämtlands Bryggeri jättemycket. Våra favvoöl kan man väl säga.

Sedan en tid tillbaka upplever vi att både Hell och President har en konstig bismak som förtar allt det goda. Det är någon apelsinliknande smak.

Har någon annan samma upplevelse?

smile Janne

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Sv: Hell och President med bismak

Är det inte den citrusliknande smaken från Casadehumlet som stör er?
Jämtland har alltid kastat i massor med det i de flesta öl de gör.
Det kan vara en ny årgång av humlet som ger denna smak.
Vissa år är Casade humlet inte så bra har jag märkt.

Njaee, det är visserligen en citrusliknande bismak men mera som gamla apelsinskal eller så. Eller som min dotters halloweenpumpa luktar efter en månad.

Det är någon sorts dragning mot belgiska öltyper som inte är mina favoriter.

Jag gillar Cascade och det känns inte som det. Men visst kanske det kan vara en ny årgång av humle. Undrar om de inte fick en ny produktionslinje, eller utökning.

Eller också gick det snett. Ja ja, det blir ett uppehåll i inköpen och vi får väl designa ett eget favoritöl i samma stil smile

Fast med mera Cascade förstås. Vi testade en amerikansk Cascade IPA på ölmässan och det var det godaste jag druckit.

smile Janne

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Det kan inte vara acetaldehyd?

"Acetaldehyde
A flavor of green apples or freshly cut pumpkin; it is an intermediate compound in the formation of alcohol. Some yeast strains produce more than others, but generally it's presence indicates that the beer is too young and needs more time to condition."